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Therapie des ARDS: PEEP und Lung recruitment

(K)eine Lösung in Sicht?


Lung recruitment in patients with the acute respiratory distress syndrome.

Gattinoni L, Caironi P, Cressoni M, et al.                                                                                                               N Engl J Med 2006; 354:1775-86

Istituto di Anestesiologia e Rianimazione, Fondazione Istituto di Ricovero e Cura a Carattere Scientifico, Ospedale Maggiore Policlinico, Mangiagalli, Regina Elena di Milano, Universita degli Studi di Milano, Milan, Italy.

BACKGROUND: In the acute respiratory distress syndrome (ARDS), positive end-expiratory pressure (PEEP) may decrease ventilator-induced lung injury by keeping lung regions open that otherwise would be collapsed. Since the effects of PEEP probably depend on the recruitability of lung tissue, we conducted a study to examine the relationship between the percentage of potentially recruitable lung, as indicated by computed tomography (CT), and the clinical and physiological effects of PEEP.
METHODS: Sixty-eight patients with acute lung injury or ARDS underwent whole-lung CT during breath-holding sessions at airway pressures of 5, 15, and 45 cm of water. The percentage of potentially recruitable lung was defined as the proportion of lung tissue in which aeration was restored at airway pressures between 5 and 45 cm of water.
RESULTS: The percentage of potentially recruitable lung varied widely in the population, accounting for a mean (+/-SD) of 13+/-11 percent of the lung weight, and was highly correlated with the percentage of lung tissue in which aeration was maintained after the application of PEEP (r2=0.72, P<0.001). On average, 24 percent of the lung could not be recruited. Patients with a higher percentage of potentially recruitable lung (greater than the median value of 9 percent) had greater total lung weights (P<0.001), poorer oxygenation (defined as a ratio of partial pressure of arterial oxygen to fraction of inspired oxygen) (P<0.001) and respiratory-system compliance (P=0.002), higher levels of dead space (P=0.002), and higher rates of death (P=0.02) than patients with a lower percentage of potentially recruitable lung. The combined physiological variables predicted, with a sensitivity of 71 percent and a specificity of 59 percent, whether a patient's proportion of potentially recruitable lung was higher or lower than the median.
CONCLUSIONS: In ARDS, the percentage of potentially recruitable lung is extremely variable and is strongly associated with the response to PEEP. Copyright 2006 Massachusetts Medical Society.


Das ARDS ist ein klinisches Syndrom, charakterisiert durch entzündliches Ödem des Lungengewebes, schwere Hypoxie, steife Lungen und Epithelläsionen (Gattinoni, NEJM 2006; 354:1775). Zwei wichtige Punkte in der Therapie des ARDS sind die Frage der Höhe des PEEP sowie das "Lung Recruitment". PEEP führt bei vielen beatmeten Patienten mit ARDS zu einer teilweisen Eröffnung des Alveolarkollapses. Dieser Effekt wird als "Lung Recruitment" beschrieben (Slutsky Respir Care 2005; 50:646). Auch CT-Studien konnten zeigen, dass dieses durch PEEP bedingte alveoläre Rekruitment in Abhängigkeit vom PEEP-Niveau zunimmt (Gattinoni Am J Respir Crit Care Med 2001; 164:1701).

Atelektatische Lungenkompartmente können auch durch eine kurzfristige Erhöhung des Atemwegsdrucks auf bis zu 60 cm H2O eröffnet werden (= Rekruitmentmanöver) und durch Anwendung eines adäquat hohen PEEP, der über dem kritischen Alveolarverschlussdruck liegt, offen gehalten werden (Lachmann, Intensive Care Med 1992; 342:319).
Basierend auf diesem Konzept kamen in den letzten Jahren verschiedene Rekrutierungstechniken zur Anwendung (Zusammenfassung siehe Oczenski; Intensiv-News Heft 4/ 2006).

Vor diesem Hintergrund hat nun die Arbeitsgruppe um Gattinoni das Potential an rekrutierungsfähigen Alveolen bei Patienten mit ARDS oder ALI systematisch untersucht (Gattinoni, NEJM 2006; 354:1775). Im Rahmen dieser Untersuchung wurde das "anatomische Lungenrekruitment" dem "funktionellen Lungenrekruitment" gegenüber gestellt. Nach einem vorangegangen Rekruitmentmanöver (druckkontrollierte Beatmung über 2 Minuten mit 5 cm H2O PEEP und 45 cm H2O Plateaudruck) wurden die Patienten für jeweils 20 Minuten bei einem PEEP von 5 und 15 cm H2O beatmet. Das "funktionelle Lungenrekruitment" wurde anhand von Änderungen der folgenden drei von der Respiration abhängigen Variablen bestimmt:

a) eine Zunahme des PaO2/FiO2 Quotienten,
b) ein Abfall des PaCO2,
c) eine Zunahme der Compliance des respiratorischen Systems.

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Tags: intensiv-news pneumologie beatmung ards peep 

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