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Thrombolyse bei zerebralem Insult

Zu wenig eingesetzt?


Thrombolysis with alteplase for acute ischaemic stroke in the Safe Implementation of Thrombolysis in Stroke-Monitoring Study (SITS-MOST): An observational study.

Wahlgren N, Ahmed N, Davalos A, et al.                                                                                                                            Lancet 2007; 369:275-82

Department of Neurology, Karolinska University Hospital, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden.

BACKGROUND: The aim of the Safe Implementation of Thrombolysis in Stroke-Monitoring Study (SITS-MOST) was to assess the safety and efficacy of intravenous alteplase as thrombolytic therapy within the first 3 h of onset of acute ischaemic stroke. Under European Union regulations, SITS-MOST was required to assess the safety profile of alteplase in clinical practice by comparison with results in randomised controlled trials.
METHODS: 6483 patients were recruited from 285 centres (50% with little previous experience in stroke thrombolysis) in 14 countries between 2002 and 2006 for this prospective, open, monitored, observational study. Primary outcomes were symptomatic (a deterioration in National Institutes of Health stroke scale score of >or=4) intracerebral haemorrhage type 2 within 24 h and mortality at 3 months. We compared mortality, the proportion of patients with symptomatic intracerebral haemorrhage as per the Cochrane definition and functional outcome at 3 months with relevant pooled results from randomised controlled trials.
FINDINGS: Baseline characteristics of patients in SITS-MOST were much the same as those in the pooled randomised controlled trials. At 24 h, the proportion of patients with symptomatic intracerebral haemorrhage (per the SITS-MOST protocol) was 1.7% (107/6444; 95% CI 1.4-2.0); at 7 days, the proportion with the same condition as per the Cochrane definition was 7.3% (468/6438; 6.7-7.9) compared with 8.6% (40/465; 6.3-11.6) in the pooled randomised controlled trials. The mortality rate at 3 months in SITS-MOST was 11.3% (701/6218; 10.5-12.1) compared with 17.3% (83/479; 14.1-21.1) in the pooled randomised controlled trials.
INTERPRETATION: These data confirm that intravenous alteplase is safe and effective in routine clinical use when used within 3 h of stroke onset, even by centres with little previous experience of thrombolytic therapy for acute stroke. The findings should encourage wider use of thrombolytic therapy for suitable patients treated in stroke centres.


Die Geschichte der iv-rt-PA-Thrombolyse beim ischämischen zerebralen Schlaganfall beginnt im Jahre 1991, als erstmals in den USA eine randomisiert kontrollierte Studie zu dieser Therapie gestartet wurde. Die Ergebnisse der NINDS-Studie wurden 1995 publiziert, anhand von über 600 Patienten konnte die Wirksamkeit und auch Sicherheit der rt-PA-Thrombolyse beim ischämischen Schlaganfall innerhalb des 3-Stunden-Zeitfensters nachgewiesen werden. Dies führte dazu, dass die Behandlung in den USA 1996 von der FDA registriert und zugelassen wurde. Im Anschluss daran gab es in Europa zwei Thrombolyse-Studien, die ECASS-I- und ECASS-II-Studie mit einem Zeitfenster von 6 Stunden. Beide Studien ergaben negative Resultate.

Eine Meta-Analyse der NINDS-, ECASS-I-, ECASS-II- und ATLANTIS-Studien zeigte zwar den Benefit der Thrombolysebehandlung, die Meta-Analyse beinhaltet knapp 2700 Patienten und gründet somit auf einer relativ niedrigen Datenlage im Vergleich zur Thrombolyse beim Herzinfarkt, wo für die Meta-Analyse mehr als 60.000 Patienten herangezogen werden konnten.

Ende der 90er Jahre und Anfang des 21. Jahrhunderts wurden zahlreiche Phase-IV-Studien durchgeführt, die zum Großteil die Ergebnisse der Phase-III-Studien belegen konnten, allerdings gab es auch eine Mitteilung mit einer Komplikationsrate von mehr als 15% symptomatischer intrazerebraler Blutungen.

Bei diesem Hintergrund hat die Europäische Zulassungsbehörde im Jahre 2002 eine bedingte Zulassung der rt-PA für die Thrombolyse des Schlaganfalles verfügt, die Zulassung an zwei Bedingungen gebunden, nämlich ein Thrombolyse-Register zur Sicherheit und Wirksamkeit durchzuführen und andererseits wurde eine Phase-III-Studie für das Zeitfenster von 3 bis 4,5 Jahren verlangt (ECASS-III-Studie). Die ECASS-III-Studie wird vermutlich Ende des Jahres 2007 abgeschlossen sein.

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Tags: intensiv-news neurologie schlaganfall insult zerebral 

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