INTENSIV-News
Hypoproteinemia predicts acute respiratory distress syndrome
development, weight gain, and death in patients with sepsis. Ibuprofen
in Sepsis Study Group.
Mangialardi RJ, Martin GS, Bernard GR et al. Crit Care Med 2000; 28:3137-314
Center for Lung Research, Department of Medicine, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee, USA.
OBJECTIVE:
Starling´s equation indicates that reduced oncotic pressure gradients
will favor edema formation, and the current consensus definition of
acute respiratory distress syndrome (ARDS) excludes only the hydrostatic
pressure contribution. We hypothesized that low serum total protein
levels might correlate with the likelihood of ARDS in at-risk patients
because serum total protein is the chief determinant of oncotic pressure
in humans.
DESIGN: Regression analysis to compare outcomes in
patients with low serum total protein levels with outcomes in patients
with normal serum total protein levels with respect to weight change,
development of ARDS, and mortality.
SETTING: Intensive care units (ICUs) of seven clinical centers in North America.
PATIENTS:
A total of 455 ICU patients who met consensus criteria for severe
sepsis (178 of whom developed ARDS) from a recently completed
prospective clinical trial.
INTERVENTIONS: None.
MEASUREMENTS AND
MAIN RESULTS: We found that 92% of the patients developing ARDS had low
or borderline serum total protein levels (<6 g/dL). Logistic and
multiple regression analyses confirmed that of 18 clinical variables,
initial serum total protein level and protein change over time were the
most statistically significant predictors of weight gain, prolonged
mechanical ventilation, ARDS development, and mortality in the study
population. This correlation remained significant after adjustment for
the other major predictors of outcome present at baseline (ie, Acute
Physiology and Chronic Health Evaluation II score).
CONCLUSIONS:
Hypoproteinemia is significantly correlated with fluid retention and
weight gain, development of ARDS and poor respiratory outcome, and
mortality in patients with sepsis. Prospective, randomized trials of
serum protein manipulation are needed to establish whether there is a
cause-effect relationship to this association.
Flüssigkeitsbilanz und Prognose bei ARDS – Verwechslung von Korrelation mit Kausaltiät?
Diese
Studie - da in einem Top-Journal publiziert - wird viel Diskussion
auslösen und zur Rechtfertigung von abstrusen Therapien herhalten müssen
und dies obwohl die Aussage zu erwarten, wenn nicht banal ist. Jeder
praktisch tätige Intensivmediziner weiß es, seit mindestens 20 Jahren
ist es belegt, dass verschiedene intensivmedizinische Zustandsbilder
dadurch gekennzeichnet sind, dass es zu einem Abfall der Konzentration
der Plasmaproteine, zum interstitiellen Ödem, zu einer Störung der
renalen Natrium- und Wasserelimination kommt und dass das Ausmaß dieser
Störungen mit dem Schweregrad der Erkrankung und damit auch mit der
Prognose der Patienten korreliert.
Mehr oder weniger haben die
Autoren in dieser Studie diesen Sachverhalt für das ARDS gezeigt und
wohl nichts anders. Bedenklich stimmt aber, dass sie und auch der
Editorialist (pp. 3351-52) uns suggerieren möchten, dass der Abfall des
Plasma-KOD kausal als wesentliche Determinante der Prognose zu
betrachten ist und dass eine Modulation der Plasmakonzentration der
Proteine einen wichtigen therapeutischen Ansatz in der Behandlung des
ARDS bieten würde. Im Klartext gesprochen, sind wir wieder auf dem Wege
zur Proteingabe (Schlagwort "Albumin").
Melden Sie sich an um weiter zu lesen ...
Tags: intensiv-news pneumologie lungenversagen ards flüssigkeitstherapie
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.