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Hypoproteinemia predicts acute respiratory distress syndrome development, weight gain, and death in patients with sepsis.

Ibuprofen in Sepsis Study Group.


Hypoproteinemia predicts acute respiratory distress syndrome development, weight gain, and death in patients with sepsis. Ibuprofen in Sepsis Study Group.

Mangialardi RJ, Martin GS, Bernard GR et al.                                                                                                     Crit Care Med 2000; 28:3137-314

Center for Lung Research, Department of Medicine, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee, USA.

OBJECTIVE: Starling´s equation indicates that reduced oncotic pressure gradients will favor edema formation, and the current consensus definition of acute respiratory distress syndrome (ARDS) excludes only the hydrostatic pressure contribution. We hypothesized that low serum total protein levels might correlate with the likelihood of ARDS in at-risk patients because serum total protein is the chief determinant of oncotic pressure in humans.
DESIGN: Regression analysis to compare outcomes in patients with low serum total protein levels with outcomes in patients with normal serum total protein levels with respect to weight change, development of ARDS, and mortality.
SETTING: Intensive care units (ICUs) of seven clinical centers in North America.
PATIENTS: A total of 455 ICU patients who met consensus criteria for severe sepsis (178 of whom developed ARDS) from a recently completed prospective clinical trial.
INTERVENTIONS: None.
MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: We found that 92% of the patients developing ARDS had low or borderline serum total protein levels (<6 g/dL). Logistic and multiple regression analyses confirmed that of 18 clinical variables, initial serum total protein level and protein change over time were the most statistically significant predictors of weight gain, prolonged mechanical ventilation, ARDS development, and mortality in the study population. This correlation remained significant after adjustment for the other major predictors of outcome present at baseline (ie, Acute Physiology and Chronic Health Evaluation II score).
CONCLUSIONS: Hypoproteinemia is significantly correlated with fluid retention and weight gain, development of ARDS and poor respiratory outcome, and mortality in patients with sepsis. Prospective, randomized trials of serum protein manipulation are needed to establish whether there is a cause-effect relationship to this association.


Flüssigkeitsbilanz und Prognose bei ARDS – Verwechslung von Korrelation mit Kausaltiät?

Diese Studie - da in einem Top-Journal publiziert - wird viel Diskussion auslösen und zur Rechtfertigung von abstrusen Therapien herhalten müssen und dies obwohl die Aussage zu erwarten, wenn nicht banal ist. Jeder praktisch tätige Intensivmediziner weiß es, seit mindestens 20 Jahren ist es belegt, dass verschiedene intensivmedizinische Zustandsbilder dadurch gekennzeichnet sind, dass es zu einem Abfall der Konzentration der Plasmaproteine, zum interstitiellen Ödem, zu einer Störung der renalen Natrium- und Wasserelimination kommt und dass das Ausmaß dieser Störungen mit dem Schweregrad der Erkrankung und damit auch mit der Prognose der Patienten korreliert.

Mehr oder weniger haben die Autoren in dieser Studie diesen Sachverhalt für das ARDS gezeigt und wohl nichts anders. Bedenklich stimmt aber, dass sie und auch der Editorialist (pp. 3351-52) uns suggerieren möchten, dass der Abfall des Plasma-KOD kausal als wesentliche Determinante der Prognose zu betrachten ist und dass eine Modulation der Plasmakonzentration der Proteine einen wichtigen therapeutischen Ansatz in der Behandlung des ARDS bieten würde. Im Klartext gesprochen, sind wir wieder auf dem Wege zur Proteingabe (Schlagwort "Albumin").

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Tags: intensiv-news pneumologie lungenversagen ards flüssigkeitstherapie 

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