Themen der aktuellen Ausgaben

 

Das Schicksal eines Intensivpatienten entscheidet sich in den ersten 24 Stunden!


Early changes in organ function predict eventual survival in severe sepsis.

Levy MM, Macias WL, Vincent JL, et al.                                                                                                                Crit Care Med 2005; 33:2194-201

Brown University School of Medicine, Rhode Island Hospital, 593 Eddy Street, Providence, RI 02903, USA.

OBJECTIVE: Early identification and treatment of severe sepsis can significantly reduce mortality rate. We hypothesized that a risk prediction model based on early (baseline to day 1 of study) response to standard care should be significantly related to 28-day survival.
DESIGN: Analysis of organ dysfunction data from two placebo-controlled severe sepsis trials (PROWESS and secretory phospholipase A2 inhibitor trials).
SETTING: Research laboratory.
PATIENTS: The placebo arms of two randomized, double-blind sepsis trials were combined (n = 1036). These patients met criteria for severe sepsis and received supportive standard intensive care and fluid resuscitation.
INTERVENTIONS: None.
MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: Sequential Organ Failure Assessment (SOFA) scores were calculated daily using the most aberrant physiologic or laboratory variables. Baseline and post-baseline SOFA scores categorized as improved, unchanged, or worsened were used in regression analyses correlating organ dysfunction changes with 28-day mortality. Improvement in cardiovascular (p = .0010), renal (p < .0001) or respiratory (p = .0469) function from baseline to day 1 was significantly related to survival. Odds ratios (95% confidence intervals) associated with improved vs. worsened respiratory, cardiovascular, or renal function before start of day 1 were 0.56 (0.35-0.91), 0.33 (0.18-0.59) and 0.30 (0.17-0.52), respectively. Continued improvement in cardiovascular function before start of day 2 and start of day 3 was associated with further improvement in survival (p <. 0001), with odds ratios of 0.15 (0.06-0.39) and 0.11 (0.04-0.31) for patients who improved compared with those who worsened. No other organ system was retained in the model and improvement beyond day 1 in any other organ function did not add to the model's predictive power.
CONCLUSIONS: These analyses suggest that outcomes for patients with severe sepsis are closely related to early (baseline to day 1 here) improvement, or lack thereof, in organ function. Also, clinical improvement on subsequent days may have little additional impact on the likelihood of survival.


Immer mehr Studien belegen, dass sich das Schicksal eines Patienten sehr früh im Krankheitsverlauf entscheidet, dass die ersten Stunden nach der Aufnahme/Operation bestimmen, ob er überleben wird oder nicht. Schon Ferreira et al. hatten nachgewiesen, dass eine sequenzielle Erhebung der Organdysfunktionen während der ersten Behandlungstage von septischen Patienten die Prognose voraussagt, dass ein frühzeitiger Anstieg des SOFA-Scores zu einer drastischen Erhöhung der Mortalität führt (JAMA 2001; 286:1754). Ähnliches hat auch Russel et al. ebenfalls bei septischen Patienten gefunden (Crit Care Med 2000; 28:3405). Kürzlich hatten Lassnig et al. eindrucksvoll belegt, dass schon kleinste Änderungen des Serum-Kreatinin innerhalb von 48 Stunden nach einer Herzoperation einen ausgeprägten prädiktiven Wert für die Entwicklung von Komplikationen und die Prognose haben (JASN 2004; 15:1597).

Die Bedeutung der Frühphase für Krankheitsverlauf und Prognose wird mit dieser neuen Untersuchung von Levy und Mitarbeitern in der Analyse der Kontrollgruppen von zwei großen Sepsis-Studien neuerlich unterstrichen. Sie hatten den Einfluss früher Veränderungen (innerhalb von 24 Stunden) der Organfunktionen "kardiovaskulär" (= Vasopressor-Dosis), "respiratorisch" (= Beatmungsaufwand), "renal" (= Änderung des Serum-Kreatinin) auf den Krankheitsverlauf analysiert. Andere Organdysfunktionen wiesen in einer Voranalyse keinen prädiktiven Wert auf. Die Ergebnisse dieser Studie bestätigen die wichtige Erkenntnis, dass nicht das Ausmaß oder die Anzahl der initialen Organversagen und auch nicht einzelne Laborparameter eine prädiktive Aussagekraft für die Prognose haben, sondern die Änderung von Organfunktionen und der dynamische Verlauf in den ersten Stunden.

Melden Sie sich an um weiter zu lesen ...

Tags: intensiv-news aufnahme frühphase outcome 

© Medicom VerlagsgmbH

 
Medicom

Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.

Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.

  • ÖsterreichÖsterreich
  • ÖsterreichDeutschland
  • ÖsterreichSchweiz
  • ÖsterreichAndere