INTENSIV-News
The effect of body mass index on patient outcomes in a medical ICU.
Ray DE, Matchett SC, Baker K, et al. Chest 2005; 127:2125-31
Medical Critical Care, Lehigh Valley Hospital, Allentown, PA, USA.
STUDY OBJECTIVE: To examine the effect of patient body mass index (BMI) on outcome in intensive care.
DESIGN:
In a prospective study, the patients were classified into groups based
on the calculated BMI, as follows: BMI < 19.0 (n = 350), > or =
19.0 and < 25.0 (n = 663), > or = 25.0 and < 29.9 (n = 585),
> or = 30.0 and < 40.0 (n = 396), and > or = 40.0 (n = 154).
Groups were compared by age, APACHE (acute physiology and chronic health
evaluation) II score, mortality, ICU length of stay (LOS), hospital
LOS, number receiving ventilation and ventilator-days. Adverse events
including nosocomial pneumonia, ventilator-days per patient, failed
extubations and line-related complications were recorded.
SETTING: The study was conducted in a 9-bed medical ICU of a 650-bed tertiary care hospital.
MEASUREMENTS: Height and weight were prospectively recorded for the first ICU admission during a hospital stay.
RESULTS:
Between January 1, 1997 and August 1, 2001, 2,148 of 2,806 patients
admitted to the ICU had height and weight recorded. There were no
differences in APACHE II score, mortality, ICU LOS, hospital LOS, number
receiving ventilation, ventilator-days, average total cost, or average
variable cost among the five groups. However, the severely obese
patients were more frequently female and younger than those who were
overweight and obese (p < 0.001). Adverse events were infrequent, but
there were no differences between the obese/very obese compared with
others.
CONCLUSIONS: BMI has minimal effects on ICU outcome after patients are admitted to a critical care unit.
"Fett ist schlecht", dieses Diktum ist für die Gesundheit der Allgemeinbevölkerung bestens belegt. Die Zunahme Adipositas-assoziierter Erkrankungen, wie die erhöhte Rate an Typ-2-Diabetes mellitus, an kardiovaskulären Erkrankungen, Hypertonie und Nierenversagen ist eines der größten sozialmedizinischen Probleme überhaupt.
Wir sind doch alle überzeugt, dass auch beim Intensivpatienten die Adipositas eine Katastrophe darstellt. Übergewicht erschwert Betreuung und Interventionen (Intubation etc.), erhöht lokale (Dekubitus) und systemische Komplikationen (Infektionen), verzögert Wundheilung, behindert Mobilisierung und Rehabilitation; dies sind die gängigen Meinungen, die jeder wohl bereitwillig auch aus der eigenen Erfahrung mit derartigen Patienten bestätigen würde.
Aber gilt dies tatsächlich auch für den Intensivpatienten, ist Adipositas beim Intensivpatienten (wenn man von einer "morbid obesity" absieht) wirklich mit einer schlechteren Prognose verbunden? Stimmen unsere negativen Meinungen gegenüber Übergewichtigen oder sind diese nicht eher als Vorurteile zu werten?
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
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