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Acetylcystein

Eine effektive Prophylaxe des Kontrastmittel-induzierten akuten Nierenversagens!


N-acetylcysteine and contrast-induced nephropathy in primary angioplasty.

Marenzi G, Assanelli E, Marana I, et al.                                                                                                                 N Engl J Med 2006; 354:2773-82

Centro Cardiologico Monzino, Istituto di Ricovero e Cura a Carattere Scientifico, Institute of Cardiology, University of Milan, Milan, Italy.

BACKGROUND: Patients with acute myocardial infarction undergoing primary angioplasty are at high risk for contrast-medium-induced nephropathy because of hemodynamic instability, the need for a high volume of contrast medium and the lack of effective prophylaxis. We investigated the antioxidant N-acetylcysteine for the prevention of contrast-medium-induced nephropathy in patients undergoing primary angioplasty.
METHODS: We randomly assigned 354 consecutive patients undergoing primary angioplasty to one of three groups: 116 patients were assigned to a standard dose of N-acetylcysteine (a 600-mg intravenous bolus before primary angioplasty and 600 mg orally twice daily for the 48 hours after angioplasty), 119 patients to a double dose of N-acetylcysteine (a 1200-mg intravenous bolus and 1200 mg orally twice daily for the 48 hours after intervention) and 119 patients to placebo.
RESULTS: The serum creatinine concentration increased 25 percent or more from baseline after primary angioplasty in 39 of the control patients (33 percent), 17 of the patients receiving standard-dose N- acetylcysteine (15 percent) and 10 patients receiving high-dose N-acetylcysteine (8 percent, P<0.001). Overall in-hospital mortality was higher in patients with contrast-medium-induced nephropathy than in those without such nephropathy (26 percent vs. 1 percent, P<0.001). Thirteen patients (11 percent) in the control group died, as did five (4 percent) in the standard-dose N-acetylcysteine group and three (3 percent) in the high-dose N-acetylcysteine group (P=0.02). The rate for the composite end point of death, acute renal failure requiring temporary renal-replacement therapy, or the need for mechanical ventilation was 21 (18 percent), 8 (7 percent), and 6 (5 percent) in the three groups, respectively (P=0.002).
CONCLUSIONS: Intravenous and oral N-acetylcysteine may prevent contrast-medium-induced nephropathy with a dose-dependent effect in patients treated with primary angioplasty and may improve hospital outcome.


Die Kontrastmittel-induzierte Nephropathie ist eine Verschlechterung der Nierenfunktion, meist bestimmt über den signifikanten Anstieg des Serum-Kreatinins, nach der Gabe von Kontrastmitteln. In dieser im Juni 2006 veröffentlichten Studie von Marenzi und Mitarbeitern aus Mailand wurden eine Reihe von bislang noch offenen Fragen zur Bedeutung von Acetylcystein in der Prävention der Kontrastmittel-induzierten Nephropathie beantwortet. Untersucht wurden 354 Patienten mit akutem Myokardinfarkt, bei denen eine primäre Coronar-Intervention erfolgte:

1. Ist Acetylcystein eine wirksame Prophylaxe der Kontrastmittel-induzierten Nephropathie?

Diese neuen Ergebnisse von Marenzi et al. ergänzen die bisherigen Befunde, wie sie in zahlreichen (z.T. kontroversen) Studien, Meta-Analysen und Reviews dargelegt wurden (siehe Übersicht Tepel M, Circulation. 2006; 113: 1799): Die prophylaktische Gabe von Acetylcystein zusammen mit adäquater Hydrierung (1 ml pro kg Körpergewicht und Stunde 0.9% isotone Kochsalzlösung über 12 h nach der Intervention) führt zu einer signifikanten Verminderung der Kontrastmittel-induzierten Nephropathie bei Patienten, bei denen eine primäre Coronar-Intervention durchgeführt wird.

2. Welche Acetylcystein-Dosierung ist notwendig?

Übereinstimmend mit früheren Studien-Ergebnissen erscheint die intravenöse Gabe von 1200 mg Acetylcystein unmittelbar vor der Intervention plus die orale Gabe von 1200 mg Acetylcystein pro Tag über 2 Tage als die effektive Maßnahme zur Verhinderung der Kontrastmittel-induzierten Nephropathie.

3. Kann man durch die Gabe von Acetylcystein tatsächlich auch "harte Endpunkte" wie Mortalität günstig beeinflussen?

In der Untersuchung von Marenzi et al. führte die Gabe von Acetylcystein zu einer signifikanten Verminderung der Krankenhaus-Mortalität und zu einer Verminderung von anderen klinisch relevanten Ereignissen, einschließlich Tod, akutes Nierenversagen mit Notwendigkeit für eine Dialyse-Behandlung sowie der Beatmungspflichtigkeit.

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Tags: intensiv-news nephrologie nierenversagen kontrastmittel 

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