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Antioxidantien beim Intensivpatienten

Wann in welcher Dosierung ?


Antioxidant nutrients: A systematic review of trace elements and vitamins in the critically ill patient.

Heyland DK, Dhaliwal R, Suchner U, et al.                                                                                                     Intensive Care Med 2005; 31:327-37

Department of Medicine, Queen's University, Kingston, ONT, Canada.

OBJECTIVE: Critical illness is associated with the generation of oxygen free radicals and low endogenous antioxidant capacity, leading to a condition of oxidative stress. We investigated, whether supplementing critically ill patients with antioxidants, trace elements, and vitamins improve their survival.
METHODS: We searched four bibliographic databases from 1980 to 2003 and included studies, that were randomized, reported clinically important endpoints in critically ill patients and compared various trace elements and vitamins to placebo.
RESULTS: Eleven articles met the inclusion criteria. When the results of all the trials were aggregated, overall antioxidants were associated with a significant reduction in mortality [Risk Ratio (RR) 0.65, 95% confidence intervals (CI) 0.44-0.97, p=0.03] but had no effect on infectious complications. Studies, that utilized a single trace element, were associated with a significant reduction in mortality [RR 0.52, 95% CI 0.27-0.98, p=0.04], whereas combined antioxidants had no effect. Studies, using parenteral antioxidants, were associated with a significant reduction in mortality [RR 0.56, 95% CI 0.34-0,92, p=0.02], whereas studies of enteral antioxidants were not. Selenium supplementation (alone and in combination with other antioxidants) may be associated with a reduction in mortality [RR 0.59, 95% CI 0.32-1.08, p=0.09], while nonselenium antioxidants had no effect on mortality.
CONCLUSIONS: Trace elements and vitamins, that support antioxidant function, particularly high-dose parenteral selenium either alone or in combination with other antioxidants, are safe and may be associated with a reduction in mortality in critically ill patients.


Die meisten Patienten auf einer Intensivstation weisen eine durch verschiedenste Mechanismen bedingte hochgradige Beeinträchtigung des antioxidativen Systems auf (Metnitz PGH; Intensive Care Med 1999; 25:180). Diese Depletion des antioxidativen Potentiales ist wesentlich an der Pathophysiologie von Sepsis und MODS beteiligt, führt zu einer erhöhten Bildung von freien Radikalen, einer Verstärkung des inflammatorischen Zustandes, zu einer Steigerung von Zell- und Organschädigung und Komplikationsrate und – nicht zuletzt - verschlechtert die Prognose.

Daher sind verschiedenste Studien vorgenommen worden, in denen versucht wurde, bei Intensivpatienten durch Zufuhr von Antioxidantien in pharmakologischer Dosierung den Outcome zu beeinflussen. Dabei wurden verschiedenste Substanzen einzeln oder in Kombination in unterschiedlicher Dosierung eingesetzt. Dementsprechend waren die Ergebnisse dieser Untersuchungen sehr heterogen und wenig konklusiv. Daher ist sehr willkommen, dass nun die Arbeitsgruppe um Heyland und Suchner sich der Mühe unterzogen hat, oben angeführte Metaanalyse über Antioxidantien bei Intensivpatienten auszuarbeiten.

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Tags: intensiv-news antioxidantien spurenelemente 

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