INTENSIV-News
Antioxidant nutrients: A systematic review of trace elements and vitamins in the critically ill patient.
Heyland DK, Dhaliwal R, Suchner U, et al. Intensive Care Med 2005; 31:327-37
Department of Medicine, Queen's University, Kingston, ONT, Canada.
OBJECTIVE:
Critical illness is associated with the generation of oxygen free
radicals and low endogenous antioxidant capacity, leading to a condition
of oxidative stress. We investigated, whether supplementing critically
ill patients with antioxidants, trace elements, and vitamins improve
their survival.
METHODS: We searched four bibliographic databases
from 1980 to 2003 and included studies, that were randomized, reported
clinically important endpoints in critically ill patients and compared
various trace elements and vitamins to placebo.
RESULTS: Eleven
articles met the inclusion criteria. When the results of all the trials
were aggregated, overall antioxidants were associated with a significant
reduction in mortality [Risk Ratio (RR) 0.65, 95% confidence intervals
(CI) 0.44-0.97, p=0.03] but had no effect on infectious complications.
Studies, that utilized a single trace element, were associated with a
significant reduction in mortality [RR 0.52, 95% CI 0.27-0.98, p=0.04],
whereas combined antioxidants had no effect. Studies, using parenteral
antioxidants, were associated with a significant reduction in mortality
[RR 0.56, 95% CI 0.34-0,92, p=0.02], whereas studies of enteral
antioxidants were not. Selenium supplementation (alone and in
combination with other antioxidants) may be associated with a reduction
in mortality [RR 0.59, 95% CI 0.32-1.08, p=0.09], while nonselenium
antioxidants had no effect on mortality.
CONCLUSIONS: Trace elements
and vitamins, that support antioxidant function, particularly high-dose
parenteral selenium either alone or in combination with other
antioxidants, are safe and may be associated with a reduction in
mortality in critically ill patients.
Die meisten Patienten auf einer Intensivstation weisen eine durch
verschiedenste Mechanismen bedingte hochgradige Beeinträchtigung des
antioxidativen Systems auf (Metnitz PGH; Intensive Care Med 1999;
25:180). Diese Depletion des antioxidativen Potentiales ist wesentlich
an der Pathophysiologie von Sepsis und MODS beteiligt, führt zu einer
erhöhten Bildung von freien Radikalen, einer Verstärkung des
inflammatorischen Zustandes, zu einer Steigerung von Zell- und
Organschädigung und Komplikationsrate und – nicht zuletzt -
verschlechtert die Prognose.
Daher sind verschiedenste Studien vorgenommen worden, in denen versucht
wurde, bei Intensivpatienten durch Zufuhr von Antioxidantien in
pharmakologischer Dosierung den Outcome zu beeinflussen. Dabei wurden
verschiedenste Substanzen einzeln oder in Kombination in
unterschiedlicher Dosierung eingesetzt. Dementsprechend waren die
Ergebnisse dieser Untersuchungen sehr heterogen und wenig konklusiv.
Daher ist sehr willkommen, dass nun die Arbeitsgruppe um Heyland und
Suchner sich der Mühe unterzogen hat, oben angeführte Metaanalyse über
Antioxidantien bei Intensivpatienten auszuarbeiten.
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.