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Intravenöse Immunglobuline bei Sepsis?


Effect of High-dose of Intravenous Immunoglobulin and Antibiotics on Survival for Severe Sepsis Undergoing Surgery.

Rodríguez A., Rello J., Neira J., et al.                                                                                                                                   SHOCK 2005; 23:298-304

Intensive Care Department of Joan XXIII University Hospital/University Rovira and Virgili and Institut Pere Virgili, Tarragona, Spain.

OBJECTIVE: The objective of this study was to assess the impact on outcome of adjuvant therapy (high-dose of immunoglobulin [Ig] M-enriched intravenous Ig, IVIG) in intensive care unit (ICU) patients who underwent surgery by abdominal sepsis.
METHODS: This was a prospective, randomized, double-blind, controlled study set in the medical/surgical ICUs of seven teaching hospitals. Patients with severe sepsis and septic shock of intra-abdominal origin admitted to the ICU within 24 h after the onset of symptoms were included in the study. Polyvalent IgM-enriched Ig (Pentaglobin ; IVIG group) at a dosage of 7 mL/kg/day for 5 days or an equal amount of 5% human albumin (control group) was randomized.
RESULTS: Fifty-six patients were enrolled. The overall mortality rate was 37.5.%. Twenty patients had shock and 36 had severe sepsis (the mortality rate was 55.0% and 25.0%, respectively). In the intent-to-treat analysis, the mortality rate was reduced from 48.1% in patients treated with antibiotic (ATB) plus albumin to 27.5% (P = 0.06) for patients with ATB plus IVIG. The organ failure score (1.0 ± 0.6 vs. 1.2 ± 0.9), organ dysfunction score (1.7 ± 1.1 vs. 1.8 ± 1.0), and reoperation rate (17.2% vs. 29.6%) were not different between IVIG and control groups, respectively. Eight patients (14.3%) received inappropriate ATB initial therapy (IAT), and seven died (87.5%). IAT was the only variable independently associated with death (odds ratio, 19.4) in a logistic regression model.
CONCLUSION: We conclude that IVIG administration, when used in combination with adequate antibiotics, improved the survival of surgical ICU patients with intra-abdominal sepsis. The initial choice of antibiotic has a dramatic impact on outcome.


Dass Immunglobuline die biologische Aktivität von Endotoxin und Bakterien durch Bindung, Opsonierung und verbesserte Phagozytose reduzieren können, ist bekannt. Neuere Untersuchungen zeigen, dass IVIGs auch vielfältige immunmodulatorische (anti-inflammatorische) Eigenschaften besitzen (Kazatchkine MD, Transfus Clin Biol. 2003; 10:16; Bayry J, Trends Pharmacol Sci 2004; 25:306). Bei septischen Patienten konnte gezeigt werden, dass ein günstiger Ausgang eng mit der Höhe des Antikörperspiegels gegen pathogene Keime assoziiert ist (McGowan JEJ, J Infect Dis 1975; 132:326). Eine passive Immuntherapie mit intravenösen Immunglobulinen (IVIGs) scheint eine naheliegende Konsequenz, um normale Plasmaspiegel von Antikörpern gegen pathogene Keime und Lipopolysaccharide wiederherzustellen und die Funktion von Granulozyten und Kupferzellen zu verbessern.

Welchen klinischen Stellenwert aber besitzen IVIGs in der Therapie der Sepsis? Von der Cochrane Group wurde eine Meta-Analyse veröffentlicht, in der 27 Studien mit 492 Patienten evaluiert wurden, die IVIGs zur Behandlung der Sepsis eingesetzt haben (The Cochrane Library, update 2003). Die Letalität war bei IVIG-behandelten Patienten im Gesamtkollektiv (IgG- und IgM-IVIG) und insbesondere bei IgM-angereichertem IVIG signifikant niedriger als in den Kontrollguppen (relatives Risiko 0,64 bzw. 0,48).

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Tags: intensiv-news sepsis immunglobuline 

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