INTENSIV-News
Effect of High-dose of Intravenous Immunoglobulin and Antibiotics on Survival for Severe Sepsis Undergoing Surgery.
Rodríguez A., Rello J., Neira J., et al. SHOCK 2005; 23:298-304
Intensive
Care Department of Joan XXIII University Hospital/University Rovira and
Virgili and Institut Pere Virgili, Tarragona, Spain.
OBJECTIVE:
The objective of this study was to assess the impact on outcome of
adjuvant therapy (high-dose of immunoglobulin [Ig] M-enriched
intravenous Ig, IVIG) in intensive care unit (ICU) patients who
underwent surgery by abdominal sepsis.
METHODS: This was a
prospective, randomized, double-blind, controlled study set in the
medical/surgical ICUs of seven teaching hospitals. Patients with severe
sepsis and septic shock of intra-abdominal origin admitted to the ICU
within 24 h after the onset of symptoms were included in the study.
Polyvalent IgM-enriched Ig (Pentaglobin ; IVIG group) at a dosage of 7
mL/kg/day for 5 days or an equal amount of 5% human albumin (control
group) was randomized.
RESULTS: Fifty-six patients were enrolled. The
overall mortality rate was 37.5.%. Twenty patients had shock and 36 had
severe sepsis (the mortality rate was 55.0% and 25.0%, respectively).
In the intent-to-treat analysis, the mortality rate was reduced from
48.1% in patients treated with antibiotic (ATB) plus albumin to 27.5% (P
= 0.06) for patients with ATB plus IVIG. The organ failure score (1.0 ±
0.6 vs. 1.2 ± 0.9), organ dysfunction score (1.7 ± 1.1 vs. 1.8 ± 1.0),
and reoperation rate (17.2% vs. 29.6%) were not different between IVIG
and control groups, respectively. Eight patients (14.3%) received
inappropriate ATB initial therapy (IAT), and seven died (87.5%). IAT was
the only variable independently associated with death (odds ratio,
19.4) in a logistic regression model.
CONCLUSION: We conclude that
IVIG administration, when used in combination with adequate antibiotics,
improved the survival of surgical ICU patients with intra-abdominal
sepsis. The initial choice of antibiotic has a dramatic impact on
outcome.
Dass Immunglobuline die biologische Aktivität von Endotoxin und
Bakterien durch Bindung, Opsonierung und verbesserte Phagozytose
reduzieren können, ist bekannt. Neuere Untersuchungen zeigen, dass IVIGs
auch vielfältige immunmodulatorische (anti-inflammatorische)
Eigenschaften besitzen (Kazatchkine MD, Transfus Clin Biol. 2003; 10:16;
Bayry J, Trends Pharmacol Sci 2004; 25:306). Bei septischen Patienten
konnte gezeigt werden, dass ein günstiger Ausgang eng mit der Höhe des
Antikörperspiegels gegen pathogene Keime assoziiert ist (McGowan JEJ, J
Infect Dis 1975; 132:326). Eine passive Immuntherapie mit intravenösen
Immunglobulinen (IVIGs) scheint eine naheliegende Konsequenz, um normale
Plasmaspiegel von Antikörpern gegen pathogene Keime und
Lipopolysaccharide wiederherzustellen und die Funktion von Granulozyten
und Kupferzellen zu verbessern.
Welchen klinischen Stellenwert
aber besitzen IVIGs in der Therapie der Sepsis? Von der Cochrane Group
wurde eine Meta-Analyse veröffentlicht, in der 27 Studien mit 492
Patienten evaluiert wurden, die IVIGs zur Behandlung der Sepsis
eingesetzt haben (The Cochrane Library, update 2003). Die Letalität war
bei IVIG-behandelten Patienten im Gesamtkollektiv (IgG- und IgM-IVIG)
und insbesondere bei IgM-angereichertem IVIG signifikant niedriger als
in den Kontrollguppen (relatives Risiko 0,64 bzw. 0,48).
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