INTENSIV-News
Multicenter, double-blind, placebo-controlled study of the use
of filgrastim in patients hospitalized with pneumonia and severe sepsis.
Root RK, Lodato RF, Patrick W, et al. Crit Care Med 2003; 31:367-73
University of Washington, Seattle, USA.
OBJECTIVE:
To determine the safety and efficacy of filgrastim (r-metHuG-CSF) in
combination with intravenous antibiotics to reduce the rate of mortality
in patients with pneumonia and sepsis.
DESIGN: This study was multicenter, double-blind, and randomized.
SETTING: Intensive care units
PATIENTS:
Adult patients with bacterial pneumonia, either acquired or nosocomial,
as confirmed by chest radiograph and positive culture or Gram-negative
stain, and severe sepsis, defined as sepsis-induced hypotension or organ
dysfunction.
INTERVENTIONS: Standard antibiotic therapy with or
without filgrastim (300 microg/day) or placebo administered as a 30-min
intravenous infusion. The study drug was started within 24 hrs of
enrollment and was continued for 5 days or until the white blood cell
count reached >75.0 x 10(9) cells/L.
MEASUREMENTS AND MAIN
RESULTS: The primary end point was the occurrence of mortality through
day 29; secondary end points included occurrence of subsequent organ
dysfunction, time to discharge from intensive care unit, number of days
on mechanical ventilatory support, and time to death. Study-related
observations were recorded through day 10 and included vital signs,
onset of organ dysfunction, clinical laboratory variables, and adverse
events. Filgrastim increased the white blood cell count to a median peak
of 31.7 x 10(9) cells/L from a baseline of 12.3 x 10(9) cells/L. The
two groups were well matched and did not differ significantly with
regard to severe adverse events, time to death, occurrence of end-organ
dysfunction, days of intensive care unit hospitalization, or days on
mechanical ventilatory support. Mortality was low in both treatment
groups; the mortality rate in patients with adult respiratory distress
syndrome was similar between the two groups.
CONCLUSIONS: The
addition of filgrastim to the antibiotic and supportive care treatment
of patients with pneumonia complicated by severe sepsis appeared to be
safe, but not efficacious in reducing mortality rates or complications
from this infection.
Der Wachstumsfaktor Granulozyten Kolonien-stimulierender Faktor (G-CSF)
wirkt auf myeloische Stammzellen, um deren Ausdifferenzierung in reife
Neutrophile zu ermöglichen. G-CSF ist ein glykosiliertes 18-kDa Protein,
das von Makrophagen, Fibroblasten und Endothelzellen in Antwort auf
proinflammatorische Zytokine synthetisiert wird. Obwohl es mit seiner
Fähigkeit, die Produktion von Neutrophilen zu steigern, auch
proinflammatorisch wirkt, ist die Biologie von G-CSF in vivo komplex. Es
verstärkt die Neutrophilenfunktion, hemmt aber die Tumor Nekrose
Faktor- und gamma-Interferon-Freisetzung und fördert die Ausschüttung
von antiinflammatorischen Faktoren wie Interleukin-1 Rezeptorantagonist
und solubler Tumor Nekrose Faktor Rezeptor. G-CSF wurde zur Steigerung
der Neutrophilenproduktion bei Patienten mit Neutropenie eingesetzt und
erhöht dabei nicht nur die Leukozytenzahl sondern hilft auch,
Antibiotika und Krankenhauskosten einzusparen.
In einer Studie an Patienten mit ambulant erworbener Pneumonie wurde
gefunden, dass mit Verabreichung von G-CSF das Auftreten eines ARDS und
von Verbrauchskoagulopathie reduziert werden kann. An 480 Patienten
einer multizentrischen Untersuchung mit multilobärer, ambulant
erworbener Pneumonie wurde keine Wirkung von G-CSF auf verbessertes
Überleben oder weniger Organdysfunktion gesehen. Obwohl G-CSF
antiinflammatorische Eigenschaften besitzt, wenn es Schwerkranken
gegeben wird, messbar in seiner Fähigkeit, zirkulierende Interleukin-8
Spiegel zu senken und Interleukin-1 Rezeptorantagonisten zu erhöhen, so
weckte seine Neutrophilie-induzierende Wirkung die Befürchtung, dass es
akute Lungenschädigung bei Sepsispatienten induziert oder fördert.
Melden Sie sich an um weiter zu lesen ...
Tags: intensiv-news sepsis granulozyten
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.