INTENSIV-News
Evaluation of delivery of enteral nutrition in critically ill patients receiving mechanical ventilation.
O'Meara
D, Mireles-Cabodevila E, Frame F, et al. Am J
Crit Care 2008; 17:53-61
Department of Nursing, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio 44195, USA.
BACKGROUND:
Published reports consistently describe incomplete delivery of
prescribed enteral nutrition. Which specific step in the process delays
or interferes with the administration of a full dose of nutrients is
unclear.
OBJECTIVES: To assess factors associated with interruptions
in enteral nutrition in critically ill patients receiving mechanical
ventilation.
METHODS: An observational prospective study of 59
consecutive patients who required mechanical ventilation and were
receiving enteral nutrition was done in an 18-bed medical intensive care
unit of an academic center. Data were collected prospectively on
standardized forms. Steps involved in the feeding process from admission
to discharge were recorded, each step was timed and delivery of
nutrition was quantified.
RESULTS: Patients received approximately
50% (mean, 1106.3; SD, 885.9 Cal) of the prescribed caloric needs.
Enteral nutrition was interrupted 27.3% of the available time. A mean of
1.13 interruptions occurred per patient per day; enteral nutrition was
interrupted a mean of 6 (SD, 0.9) hours per patient each day. Prolonged
interruptions were mainly associated with problems related to small-bore
feeding tubes (25.5%), increased residual volumes (13.3%), weaning
(11.7%) and other reasons (22.8%). Placement and confirmation of
placement of the small-bore feeding tube were significant causes of
incomplete delivery of nutrients on the day of admission.
CONCLUSIONS:
Delivery of enteral nutrition in critically ill patients receiving
mechanical ventilation is interrupted by practices embedded in the care
of these patients. Evaluation of the process reveals areas to improve
the delivery of enteral nutrition.
Das Thema „Enterale Ernährung“ ist inzwischen zum Dauerbrenner an
unseren Intensivstationen geworden; liegt doch auf der Hand, dass eine
ausreichende Nährstoffzufuhr sich positiv auf das Outcome unserer
Patienten auswirkt. Es hat sich jedoch in den letzten Jahren ebenso
deutlich abgezeichnet, dass es äußerst schwierig zu sein scheint,
unseren Patienten ein ausreichendes Quantum an Sondennahrung zu
applizieren. Es gab schon vereinzelt Arbeiten, in denen versucht wurde,
die Gründe hierfür aufzuzeigen. Ursachen hierfür werden in der
Ernährungslogistik oder in der Ungenauigkeit der Ernährungspumpen selbst
vermutet (Tepaske R; JPEN 2006; 30:339; siehe auch NutritionNews Heft 2/2007).
Eine wirklich bahnbrechende Analyse, warum es nicht gelingen will,
unseren Patienten eine adäquate Menge an Nahrung zu verabreichen, ist
jedoch bislang nicht veröffentlicht worden.
Debra O’Meara, Krankenschwester in Cleveland, Ohio, USA, startete mit
einem Team aus Pflegepersonen, Ärzten und Diätologen einen neuerlichen
Versuch, herauszufinden, woran es scheitert, unsere Patienten
ausreichend mit Nahrung zu versorgen. In dieser Studie (siehe Abstract)
untersuchte sie 59 beatmete Patienten, die mit Dünndarmsonde die
benötigte Ernährung erhalten sollten. Ausgeschlossen waren Patienten mit
gastrointestinalen Problemen (GI-Blutungen, Ileus, Darmperforationen
etc.). Es sollten die Gründe herausgefunden werden, warum die
vorgeschriebene Tagesmenge an Kalorien oft nicht erreicht werden kann.
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Tags: intensiv-news ernährung mangelernährung enteral parenteral
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