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Prognose von intensivpflichtigen Patienten mit Guillan-Barré-Syndrom


The morbidity and outcome of patients with Guillain-Barré syndrome admitted to the intensive care unit.

Dhar R, Stitt L, Hahn AF J                                                                                                                                                  Neurol Sci 2008; 264:121-8

Neurology/Neurosurgery Intensive Care Unit, Department of Neurology, Washington University School of Medicine, Saint Louis, Missouri 63110, United States.

BACKGROUND: One third of patients with Guillain-Barré syndrome (GBS) require admission to the intensive care unit (ICU), associated with significant risk of morbidity, mortality and incomplete recovery.
METHODS: 76 adult patients with GBS admitted to the ICU at a regional referral center over a 20-year period were studied. We determined the frequency, nature and predictors of complications they experienced while in the ICU; this morbidity was related to long-term functional recovery and time to regain independent ambulation, extracted from longitudinal follow-up data.
RESULTS: ICU stay was a median 21 days and mechanical ventila­tion (MV) was required in 78% (median duration 28 days). Two-thirds suffered at least one major complication, most commonly pneumonia (54%). Morbidity was strongly associated with MV and male sex. Mortality occurred in only 5 patients (6.5%). Over an average 3 years follow-up, recovery of independent ambulation was seen in 75%, with advanced age being the most powerful predictor of poor outcome. Prolonged MV and severe axonal loss did not preclude a favorable recovery. Time to ambulate was a median 198 days, although recovery could occur as late as ten years after onset; slower recovery was associated with ICU complications, prolonged MV and early axonal abnormalities.
CONCLUSION: Although patients with GBS suffer significant morbidity during protracted ICU stays, with meticulous supportive care, many make gratifying functional recoveries. In severely afflicted patients, this may only be appreciated after extended follow-up.


Die Autoren dieser neuen Studie stellen die Morbiditäts-Daten einer großen Gruppe von Patienten mit Guillain-Barré-Syndrom (GBS) vor. Wesentliches Ergebnis dieser retrospektiven Analyse ist die Tatsache, dass zum ersten Mal gezeigt wurde, dass die Dynamik der Krankheitsentwicklung mit der Häufigkeit der Aufnahme auf einer Intensivstation sowie mit der Notwendigkeit der mechanischen Ventilation positiv korreliert.

Der schnellere Beginn der Symptomatik und die Dynamik korreliert ebenfalls mit einem signifikanten längeren Aufenthalt auf der Intensivstation. In Summe konnte in dieser Kohorte von 76 erwachsenen Patienten gezeigt werden, dass im Durchschnitt spätestens 8 Tage nach Beginn der Symptomatik der Höhepunkt/der maximale Schweregrad der Guillain-Barré-Symptomatik erreicht ist. Fast 1/5 der Patienten zeigte in dieser Kohorte einen überwiegend axonalen GBS-Typ (elektrophysiologisch gesichert), 12% hatte einen gemischten Typ und 2/3 zeigten den klassischen demyelisierenden GBS-Typ. Weiters, und dies erscheint dem Rezensenten auch durchaus sehr mitteilenswert, konnten die Autoren eine positive Korrelation zwischen dem Ausmaß der elektrophysiologischen Veränderungen und der Notwendigkeit einer Aufnahme an einer Intensivstation mit mechanischer Ventilation herausfinden.

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Tags: intensiv-news prognose patienten guillan-barré 

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