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Reanimation

Ist die Mund-zu-Mund-Beatmung obsolet?


Cardiopulmonary resuscitation by bystanders with chest compression only (SOS-KANTO): An observational study.

SOS-KANTO study group.                                                                                                                                                       Lancet 2007; 369:920-6

BACKGROUND: Mouth-to-mouth-ventilation is a barrier to bystanders doing cardiopulmonary resuscitation (CPR), but few clinical studies have investigated the efficacy of bystander resuscitation by chest compressions without mouth-to-mouth-ventilation (cardiac-only resuscitation).
METHODS: We did a prospective, multicentre, observational study of patients who had out-of-hospital cardiac arrest. On arrival at the scene, paramedics assessed the technique of bystander resuscitation. The primary endpoint was favourable neurological outcome 30 days after cardiac arrest.
FINDINGS: 4068 adult patients who had out-of-hospital cardiac arrest witnessed by bystanders were included; 439 (11%) received cardiac-only resuscitation from bystanders, 712 (18%) conventional CPR and 2917 (72%) received no bystander CPR. Any resuscitation attempt was associated with a higher proportion having favourable neurological outcomes than no resuscitation (5.0%vs 2.2%, p<0.0001). Cardiac-only resuscitation resulted in a higher proportion of patients with favourable neurological outcomes than conventional CPR in patients with apnoea (6.2%vs 3.1%; p=0.0195), with shockable rhythm (19.4%vs 11.2%, p=0.041), and with resuscitation that started within 4 min of arrest (10.1%vs 5.1%, p=0.0221). However, there was no evidence for any benefit from the addition of mouth-to-mouth-ventilation in any subgroup. The adjusted odds ratio for a favourable neurological outcome after cardiac-only resuscitation was 2.2 (95% CI 1.2-4.2) in patients who received any resuscitation from bystanders.
INTERPRETATION: Cardiac-only resuscitation by bystanders is the preferable approach to resuscitation for adult patients with witnessed out-of-hospital cardiac arrest, especially those with apnoea, shockable rhythm, or short periods of untreated arrest.


Die Chance, einen Herzstillstand mit guter neurologischer Erholung zu überleben, ist verschwindend klein, je nach Literatur nur 2%-15%. Trotz intensiver Forschung in den letzten 50-60 Jahren ist es nicht gelungen, die Überlebensrate nach Herzstillstand substantiell zu verbessern. Bei Normothermie toleriert das Gehirn eine Ischämiezeit von maximal 5-7 Minuten, die Rettung trifft jedoch in den meisten Fällen erst nach dieser Zeit beim Patienten ein. Nur eine optimale Basisreanimation kann die Zeit bis zum Eintreffen der Rettung überbrücken und somit die Grundvoraussetzung für eine erfolgreiche Wiederbelebung mit guter neurologischer Erholung schaffen. Was aber ist nun die optimale Basisreanimation?

Die unlängst publizierte SOS-Kanto-Studie (siehe Abstract) greift die seit längerer Zeit bestehende Diskussion über die Notwendigkeit der Mund-zu-Mund-Beatmung während der Laien-Basisreanimation auf. Zu dieser Thematik gibt es bereits eine empfehlenswerte wissenschaftliche Diskussion (Becker LB.; Circulation 1997; 96:2102; Safar P.; Circulation 1998; 98:608; Becker LB.; Circulation 1998; 98:609). Als Zusammenfassung der bislang vorliegenden wissenschaftlichen Evidenz wird in den neuen Reanimations-Richtlinien des European Resuscitation Councils (ERC) aus dem Jahre 2005 eine Herzdruckmassage und Mund-zu-Mund-Beatmung im Verhältnis 30:2 empfohlen. Damit wäre eigentlich das Wesentliche über die Diskussion der Mund-zu-Mund- Beatmung während der Laien-Basisreanimation gesagt.

Geht die Diskussion über die Mund-zu-Mund-Beatmung während der Laien-Basisreanimation nicht an der eigentlichen Problematik des schlechten Outcomes nach Herzstillstand vorbei?

Hier tun sich wesentliche Punkte auf, die diskutiert werden sollten, nämlich

  1. die sehr geringe Bereitschaft von Laien, Basisreanimation zu leisten, und
  2. die fragliche Qualität der Reanimation per se, sowohl bei Laien als auch bei professionellen Helfern.

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Tags: intensiv-news notfallmedizin reanimation 

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