INTENSIV-News
Effects of levosimendan on right ventricular afterload in patients with acute respiratory distress syndrome: a pilot study.
Morelli A, Teboul JL, Maggiore SM, et al. Crit Care Med 2006; 34:2287-93
Department of Anesthesiology and Intensive Care, University of Rome La Sapienza, Italy.
OBJECTIVE:
Acute respiratory distress syndrome (ARDS) is frequently associated
with increased pulmonary vascular resistance and thus with systolic load
of the right ventricle. We hypothesized that levosimendan, a new
calcium sensitizer with potential pulmonary vasodilator properties,
improves hemodynamics by unloading the right ventricle in patients with
ARDS.
DESIGN: Prospective, randomized, placebo-controlled, pilot study.
SETTING: Twenty-two-bed multidisciplinary intensive care unit of a university hospital.
PATIENTS: Thirty-five patients with ARDS in association with septic shock.
INTERVENTIONS:
Patients were randomly allocated to receive a 24-hr infusion of either
levosimendan 0.2 µg/kg/min (n = 18) or placebo (n = 17). Data from right
heart catheterization, cardiac magnetic resonance, arterial and mixed
venous oxygen tensions and saturations and carbon dioxide tensions were
obtained before and 24 hrs after drug infusion.
MEASUREMENTS AND MAIN
RESULTS: At a mean arterial pressure between 70 and 80 mm Hg (sustained
with norepinephrine infusion), levosimendan increased cardiac index
(from 3.8 ± 1.1 to 4.2 ± 1.0 L/min/m2) and decreased mean pulmonary
artery pressure (from 29 ± 3 to 25 ± 3 mm Hg) and pulmonary vascular
resistance index (from 290 ± 77 to 213 ± 50 dynes/s/cm5/m2; each p <
.05). Levosimendan also decreased right ventricular end-systolic volume
and increased right ventricular ejection fraction (p < .05). In
addition, levosimendan increased mixed venous oxygen saturation (from 63
± 8 to 70 ± 8%; p < .01).
CONCLUIOSN: This study provides
evidence that levosimendan improves right ventricular performance
through pulmonary vasodilator effects in septic patients with ARDS. A
large multiplecenter trial is needed to investigate whether levosimendan
is able to improve the overall prognosis of patients with sepsis and
ARDS.
Die pulmonalarterielle Hypertonie mit konsekutiver rechtsventrikulärer
Dysfunktion ist beim Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) des
Erwachsenen mit einer schlechten Prognose assoziiert. Dabei sind die
Destruktion des Lungenparenchyms, ein Kollaps der Atemwege,
Mikrothrombosen in den pulmonalen Gefäßen, eine exzessive
Vasokonstriktion als Folge von Hypoxämie, Hyperkapnie und lokaler sowie
systemischer Freisetzung vasokonstriktorischer Substanzen an der
Entstehung der pulmonalen Hypertonie ursächlich beteiligt. Auch die
Beatmung mit einem hohen endexpiratorischen Druck (PEEP) beeinflusst die
pulmonale Zirkulation durch die Erhöhung der transpulmonalen Drücke.
Vor diesem Hintergrund versteht sich die Gabe pulmonaler Vasodilatatoren
zur Reduktion der pulmonalen Hypertonie und Verbesserung der
rechtsventrikulären Auswurffraktion.
Ca2+-Sensitizer sind positiv-inotrope Substanzen, die auf die
Myofilamente oder den Querbrückenzyklus Einfluss nehmen, wodurch sie in
der Lage sind, die Kontraktionskraft zu erhöhen, ohne hierbei eine
Erhöhung der intrazellulären Ca2+-Konzentration zu induzieren (Schwinger
RH; DMW 2005; 130:969). Die Bindung an Troponin C führt zu längeren
Aktin-Myosin-Querbrücken-Ankoppelungen und damit zu mehr
Kraftentwicklung der kontraktilen Elemente der Herzmuskelzelle. Auf die
glatte Gefäßmuskulatur wirken die Ca2+-Sensitizer über eine Aktivierung
der ATP-abhängigen Kaliumkanäle relaxierend. Somit lassen sich diese
Substanzen als sogenannte "Inodilatoren" beschreiben: Bei positiver
Inotropie verfügen sie gleichzeitig über vasodilatatorische
Eigenschaften.
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.