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Levosimendan

Eine neue Therapieoption bei Sepsis und ARDS?


Effects of levosimendan on right ventricular afterload in patients with acute respiratory distress syndrome: a pilot study.

Morelli A, Teboul JL, Maggiore SM, et al.                                                                                                               Crit Care Med 2006; 34:2287-93

Department of Anesthesiology and Intensive Care, University of Rome La Sapienza, Italy.

OBJECTIVE: Acute respiratory distress syndrome (ARDS) is frequently associated with increased pulmonary vascular resistance and thus with systolic load of the right ventricle. We hypothesized that levosimendan, a new calcium sensitizer with potential pulmonary vasodilator properties, improves hemodynamics by unloading the right ventricle in patients with ARDS.
DESIGN: Prospective, randomized, placebo-controlled, pilot study.
SETTING: Twenty-two-bed multidisciplinary intensive care unit of a university hospital.
PATIENTS: Thirty-five patients with ARDS in association with septic shock.
INTERVENTIONS: Patients were randomly allocated to receive a 24-hr infusion of either levosimendan 0.2 µg/kg/min (n = 18) or placebo (n = 17). Data from right heart catheterization, cardiac magnetic resonance, arterial and mixed venous oxygen tensions and saturations and carbon dioxide tensions were obtained before and 24 hrs after drug infusion.
MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: At a mean arterial pressure between 70 and 80 mm Hg (sustained with norepinephrine infusion), levosimendan increased cardiac index (from 3.8 ± 1.1 to 4.2 ± 1.0 L/min/m2) and decreased mean pulmonary artery pressure (from 29 ± 3 to 25 ± 3 mm Hg) and pulmonary vascular resistance index (from 290 ± 77 to 213 ± 50 dynes/s/cm5/m2; each p < .05). Levosimendan also decreased right ventricular end-systolic volume and increased right ventricular ejection fraction (p < .05). In addition, levosimendan increased mixed venous oxygen saturation (from 63 ± 8 to 70 ± 8%; p < .01).
CONCLUIOSN: This study provides evidence that levosimendan improves right ventricular performance through pulmonary vasodilator effects in septic patients with ARDS. A large multiplecenter trial is needed to investigate whether levosimendan is able to improve the overall prognosis of patients with sepsis and ARDS.


Die pulmonalarterielle Hypertonie mit konsekutiver rechtsventrikulärer Dysfunktion ist beim Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) des Erwachsenen mit einer schlechten Prognose assoziiert. Dabei sind die Destruktion des Lungenparenchyms, ein Kollaps der Atemwege, Mikrothrombosen in den pulmonalen Gefäßen, eine exzessive Vasokonstriktion als Folge von Hypoxämie, Hyperkapnie und lokaler sowie systemischer Freisetzung vasokonstriktorischer Substanzen an der Entstehung der pulmonalen Hypertonie ursächlich beteiligt. Auch die Beatmung mit einem hohen endexpiratorischen Druck (PEEP) beeinflusst die pulmonale Zirkulation durch die Erhöhung der transpulmonalen Drücke. Vor diesem Hintergrund versteht sich die Gabe pulmonaler Vasodilatatoren zur Reduktion der pulmonalen Hypertonie und Verbesserung der rechtsventrikulären Auswurffraktion.

Ca2+-Sensitizer sind positiv-inotrope Substanzen, die auf die Myofilamente oder den Querbrückenzyklus Einfluss nehmen, wodurch sie in der Lage sind, die Kontraktionskraft zu erhöhen, ohne hierbei eine Erhöhung der intrazellulären Ca2+-Konzentration zu induzieren (Schwinger RH; DMW 2005; 130:969). Die Bindung an Troponin C führt zu längeren Aktin-Myosin-Querbrücken-Ankoppelungen und damit zu mehr Kraftentwicklung der kontraktilen Elemente der Herzmuskelzelle. Auf die glatte Gefäßmuskulatur wirken die Ca2+-Sensitizer über eine Aktivierung der ATP-abhängigen Kaliumkanäle relaxierend. Somit lassen sich diese Substanzen als sogenannte "Inodilatoren" beschreiben: Bei positiver Inotropie verfügen sie gleichzeitig über vasodilatatorische Eigenschaften.

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Tags: intensiv-news sepsis pneumologie ards levosimendan 

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