INTENSIV-News
Hepatorenal syndrome
Gines P, Guevara M, Arroyo V, et al. Lancet 2003; 362:1819-27
Liver
Unit, Hospital Clinic, Institut d'Investigacions Biomediques August
Pi-Sunyer, University of Barcelona School of Medicine, Barcelona,
Catalunya, Spain.
Hepatorenal syndrome (HRS) is a common
complication of advanced cirrhosis, characterised by renal failure and
major disturbances in circulatory function. Renal failure is caused by
intense vasoconstriction of the renal circulation. The syndrome is
probably the final consequence of extreme underfilling of the arterial
circulation secondary to arterial vasodilatation in the splanchnic
vascular bed. As well as the renal circulation, most extrasplanchnic
vascular beds are vasoconstricted.
The diagnosis of HRS is currently
based on the exclusion of other causes of renal failure. The prognosis
is very poor, particularly when there is rapidly progressive renal
failure (type 1). Liver transplantation is the best option in patients
without contraindications to the procedure, but it is not always
possible owing to the short survival expectancy. Therapies introduced
during the past few years, such as vasoconstrictor drugs (vasopressin
analogues, alpha-adrenergic agonists) or the transjugular intrahepatic
portosystemic shunt, are effective in improving renal function.
Nevertheless, liver transplantation should still be done in suitable
patients even after improvement of renal function because the outcome of
HRS is poor.
Finally, recent findings suggest that the risk of
developing HRS in the setting of spontaneous bacterial peritonitis may
be reduced by the administration of albumin together with antibiotic
therapy, and that of HRS occurring in severe alcoholic hepatitis can be
lowered by administration of pentoxifylline. Although these findings
need to be confirmed, these two strategies represent innovative
approaches to lower the frequency of HRS in clinical practice.
Das hepatorenale Syndrom ist seit 1996 durch die Definition des "International Ascites Club" im Rahmen einer Konsensuskonferenz klar durch mehrere Haupt- und Nebenkriterien definiert (Hepatology 1996). Dies ist jedoch schon die einzige Tatsache die zu dieser klinischen Entität, deren Existenz durchaus umstritten erscheint, international allgemein akzeptiert ist. Völlig kontroversielle Theorien zur Pathogenese, unterschiedliche klinische und laborchemische Befunde, diametral gegenüberstehende medikamentöse Therapieansätze und divergierende Berichte über die Prognose des hepatorenalen Syndroms sorgen im klinischen Alltag für Verwirrung und Unsicherheit. Es ist daher nicht überraschend, dass Pere Gines, einer der führenden Hepatologen der Liver Unit der Medizinischen Universität Barcelona und unzweifelhaft weltweit einer der anerkanntesten Forscher auf dem Gebiet des hepatorenalen Syndroms, in seiner rezenten Übersichtsarbeit im Lancet zugeben muss, dass derzeit weder die Inzidenz noch die Häufigkeit des hepatorenalen Syndroms im Vergleich zu anderen Ursachen eines Nierenversagens bei Patienten mit Leberzirrhose bekannt sind.
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.