INTENSIV-News
Parenteral L-alanyl-L-glutamine improves 6-month outcome in critically ill patients.
Goeters C, Wenn A, Mertes N, et al. Crit Care Med 2002; 30:2032-37
Department of Anaesthesiology and Intensive Care, University of Munster, Germany.
OBJECTIVE:
Glutamine is recognized as a conditionally indispensable amino acid.
The purpose of the current study was to investigate whether supplemental
l-alanyl-l-glutamine to parenteral nutrition can alter clinical outcome
in intensive care unit patients.
DESIGN: Prospective, open, randomized trial.
SETTING: Postoperative intensive care unit of a university hospital.
PATIENTS:
Male and female critically ill patients with indications for parenteral
nutrition and an expected stay on intensive care unit for >or=5
days.
INTERVENTIONS: Patients were randomized to receive either
standard parenteral nutrition or supplemented parenteral nutrition with
l-alanyl-l-glutamine (0.3 g.kg.body weight [bw] per day). Total amount
of amino acids comprised 1.5 g.kg.bw per day. Caloric support was
managed by metabolic variables (glucose and triglyceride plasma values).
Target values for energy supply were 3 g.kg.bw carbohydrates and 1
g.kg.bw fat per day.
MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: Medical
treatment, nutritional therapy, vital variables, and biochemical data
were recorded. Clinical outcome was measured by average length of stay
in the intensive care unit and hospital and the mortality in the
intensive care unit and within 30 days and 6 months. A total of 144
patients were randomized; 95 patients were treated for >or=5 days and
68 patients for >or=9 days under standardized conditions. In the
treatment group, plasma glutamine concentrations significantly increased
within 6-9 days. Six-month survival was significantly improved for
patients treated for >or=9 days (66.7% [glutamine supplemented] vs.
40% [control]).
CONCLUSIONS: Study results support the hypothesis
that replacement of glutamine deficiency may correct the excess
mortality in intensive care unit patients caused by inadequate
parenteral nutrition.
Glutamin, eine viele Jahre als nicht-essentielle angesehene Aminosäure,
erfüllt wesentliche physiologische Funktionen, worunter die Stimulation
der Immunkompetenz, die Erhaltung der intestinalen Abwehrfunktion und
die Modulation des Proteinstoffwechsels die wichtigsten darstellen. Zwar
ist bei kritisch Kranken die endogene Bildung gesteigert, der Bedarf
aber überproportional erhöht, so dass es insbesondere bei prolongiertem
Intensivaufenthalt zu einer Depletion der Glutamin-Pools intrazellulär
und extrazellulär kommt. Glutamin ist damit als krankheitsbedingt
essentielle Aminosäure erkannt worden.
Glutamin wird daher seit etwa einem Jahrzehnt in der parenteralen
Ernährung eingesetzt. In diesem nun doch schon beachtlichem Zeitraum
sind verschiedenste Studien mit einer Glutamin-supplementierten
Ernährung in verschiedenen klinischen Situationen (leider nur wenige
Studien bei Intensivpatienten) vorgenommen worden, von denen die meisten
positive Effekte zumindest bei Surrogat-Parametern, zum Teil aber auch
bei harten Endpunkten gezeigt haben. So wurde in einzelnen Studien
günstige Effekte auf Stickstoffbilanz, Immunkompetenz, infektiöse
Komplikationen, gastrointestinale Funktionen, Hospitalisierungsdauer und
Überlebensrate dokumentiert.
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