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Effect of salt and water balance on recovery of gastrointestinal function after elective colonic resection

A randomised controlled trial


Effect of salt and water balance on recovery of gastrointestinal function after elective colonic resection: a randomised controlled trial.

Lobo DN, Bostock KA, Neal KR, et al.                                                                                                                                Lancet 2002; 359:1812-18

Section of Surgery, University Hospital, Queen´s Medical Centre, Nottingham, UK.

BACKGROUND: Low concentrations of albumin in serum and long gastric emptying times have been returned to normal in dogs by salt and water restriction, or a high protein intake. We aimed to determine the effect of salt and water balance on recovery of gastrointestinal function after elective colonic resection in human beings.
METHODS: We randomly allocated ten patients to receive postoperative intravenous fluids in accordance present hospital practice (> or = 3 L water and 154 mmol sodium per day) and ten to receive a restricted intake (< or = 2 L water and 77 mmol sodium per day). All patients had no disease other than colonic cancer. The primary endpoint was solid and liquid-phase gastric emptying time, measured by dual isotope radionuclide scintigraphy on the fourth postoperative day. Secondary endpoints included time to first bowel movement and length of postoperative hospital stay. Analysis was by intention to treat.
FINDINGS: Median solid and liquid phase gastric emptying times (T(50)) on the fourth postoperative day were significantly longer in the standard group than in the restricted group (175 vs 72.5 min, difference 56 [95% CI 12-132], p=0.028; and 110 vs 73.5 min, 52 [9-95], p=0.017, respectively). Median passage of flatus was 1 day later (4 vs 3 days, 2 [1-2], p=0.001); median passage of stool 2.5 days later (6.5 vs 4 days, 3 [2-4], p=0.001); and median postoperative hospital stay 3 days longer (9 vs 6 days, 3 [1-8], p=0.001) in the standard group than in the restricted group. One patient in the restricted group developed hypokalaemia, whereas seven patients in the standard group had side-effects or complications (p=0.01).
INTERPRETATION: Positive salt and water balance sufficient to cause a 3 kg weight gain after surgery delays return of gastrointestinal function and prolongs hospital stay in patients undergoing elective colonic resection.


In dieser Studie wurden jeweils 10 Patienten, welche wegen eines Kolonkarzinoms einer elektiven Hemikolektomie oder Sigmoidektomie unterzogen wurden in zwei Gruppen randomisiert:

Eine Gruppe (Standard) wurde entsprechend der Spitals- und Stationsroutine des Universitätsspitals postoperativ mit mindestens 3 Liter Wasser und 154 mmol Natrium pro Tag infundiert. Die andere Gruppe (restriktiv) erhielt bis zu maximal 2 Liter Wasser und 77 mmol Natrium pro Tag. Mittels einer speziellen Isotopentechnik wurde die Magenentleerung von festen und flüssigen Nahrungsbestandteilen einer Testmahlzeit am 4. Tag nach der Operation gemessen. Weiters wurde der Zeitraum bis zum erstmaligen Erscheinen von Stuhl und Darmgasen, sowie die Länge des Spitalsaufenthaltes dokumentiert.

Das wesentliche Ergebnis der Untersuchung war, dass ein flüssigkeitsrestriktives, natriumarmes postoperatives Infusionsregime zu einer signifikanten Verbesserung der Magenentleerung am 4. postoperativen Tag führt. Die Magenpassage fester und flüssiger Nahrungsbestandteile war um mehr als die Hälfte kürzer als bei den "Standard"- Patienten. Patienten in der Standardgruppe setzten 2,5 Tage später den ersten Stuhl ab und waren 3 Tage länger im Hospital als Patienten in der "restriktiven"-Gruppe.

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Tags: intensiv-news gastroenterologie darm kolonkarzinom resektion 

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