INTENSIV-News
Effect of salt and water balance on recovery of gastrointestinal
function after elective colonic resection: a randomised controlled
trial.
Lobo DN, Bostock KA, Neal KR, et al. Lancet 2002; 359:1812-18
Section of Surgery, University Hospital, Queen´s Medical Centre, Nottingham, UK.
BACKGROUND:
Low concentrations of albumin in serum and long gastric emptying times
have been returned to normal in dogs by salt and water restriction, or a
high protein intake. We aimed to determine the effect of salt and water
balance on recovery of gastrointestinal function after elective colonic
resection in human beings.
METHODS: We randomly allocated ten
patients to receive postoperative intravenous fluids in accordance
present hospital practice (> or = 3 L water and 154 mmol sodium per
day) and ten to receive a restricted intake (< or = 2 L water and 77
mmol sodium per day). All patients had no disease other than colonic
cancer. The primary endpoint was solid and liquid-phase gastric emptying
time, measured by dual isotope radionuclide scintigraphy on the fourth
postoperative day. Secondary endpoints included time to first bowel
movement and length of postoperative hospital stay. Analysis was by
intention to treat.
FINDINGS: Median solid and liquid phase gastric
emptying times (T(50)) on the fourth postoperative day were
significantly longer in the standard group than in the restricted group
(175 vs 72.5 min, difference 56 [95% CI 12-132], p=0.028; and 110 vs
73.5 min, 52 [9-95], p=0.017, respectively). Median passage of flatus
was 1 day later (4 vs 3 days, 2 [1-2], p=0.001); median passage of stool
2.5 days later (6.5 vs 4 days, 3 [2-4], p=0.001); and median
postoperative hospital stay 3 days longer (9 vs 6 days, 3 [1-8],
p=0.001) in the standard group than in the restricted group. One patient
in the restricted group developed hypokalaemia, whereas seven patients
in the standard group had side-effects or complications (p=0.01).
INTERPRETATION:
Positive salt and water balance sufficient to cause a 3 kg weight gain
after surgery delays return of gastrointestinal function and prolongs
hospital stay in patients undergoing elective colonic resection.
In dieser Studie wurden jeweils 10 Patienten, welche wegen eines Kolonkarzinoms einer elektiven Hemikolektomie oder Sigmoidektomie unterzogen wurden in zwei Gruppen randomisiert:
Eine Gruppe (Standard) wurde entsprechend der Spitals- und Stationsroutine des Universitätsspitals postoperativ mit mindestens 3 Liter Wasser und 154 mmol Natrium pro Tag infundiert. Die andere Gruppe (restriktiv) erhielt bis zu maximal 2 Liter Wasser und 77 mmol Natrium pro Tag. Mittels einer speziellen Isotopentechnik wurde die Magenentleerung von festen und flüssigen Nahrungsbestandteilen einer Testmahlzeit am 4. Tag nach der Operation gemessen. Weiters wurde der Zeitraum bis zum erstmaligen Erscheinen von Stuhl und Darmgasen, sowie die Länge des Spitalsaufenthaltes dokumentiert.
Das wesentliche Ergebnis der Untersuchung war, dass ein flüssigkeitsrestriktives, natriumarmes postoperatives Infusionsregime zu einer signifikanten Verbesserung der Magenentleerung am 4. postoperativen Tag führt. Die Magenpassage fester und flüssiger Nahrungsbestandteile war um mehr als die Hälfte kürzer als bei den "Standard"- Patienten. Patienten in der Standardgruppe setzten 2,5 Tage später den ersten Stuhl ab und waren 3 Tage länger im Hospital als Patienten in der "restriktiven"-Gruppe.
Melden Sie sich an um weiter zu lesen ...
Tags: intensiv-news gastroenterologie darm kolonkarzinom resektion
Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.
Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.