INTENSIV-News
Randomized, double-blind trial of simultaneous right and left
atrial epicardial pacing for prevention of post-open heart surgery
atrial fibrillation.
Daoud EG, Dabir R, Archambeau M, et al. Circulation 2000; 102(7):761-5
Divisions of Cardiology, University of Michigan Medical Center, Ann Arbor, MI, USA.
BACKGROUND:
The purpose of this study was to assess simultaneous right and left
atrial pacing as prophylaxis for postoperative atrial fibrillation.
METHODS
AND RESULTS: In a double-blind, randomized fashion, 118 patients who
underwent open heart surgery were assigned to right atrial pacing at 45
bpm (RA-AAI; n=39), right atrial triggered pacing at a rate of >/=85
bpm (RA-AAT; n=38), or simultaneous right and left atrial triggered
pacing at a rate of >/=85 bpm (Bi-AAT; n=41). Holter monitoring was
performed for 4. 8+/-1.4 days after surgery to assess for episodes of
atrial fibrillation lasting >5 minutes. The prevalence of
postoperative atrial fibrillation was significantly less in the patients
randomized to biatrial AAT pacing when compared with the other 2 pacing
regimens (P=0.02). An episode of atrial fibrillation occurred in 4
(10%) of 41 patients in the Bi-AAT group compared with 11 (28%) of 39
patients in the RA-AAI group (P=0.03 versus Bi-AAT) and 12 (32%) of 38
patients in the RA-AAT group (P=0.01 versus Bi-AAT). There was no
difference in the occurrence of atrial fibrillation between the right
atrial AAI and AAT groups (P=0.8). There was no significant difference
among the 3 groups with regard to the number of postoperative hospital
days (7.3+/-4.2 days), morbidity (5.1%), or mortality rate (2.5%).
CONCLUSIONS:
Simultaneous right and left atrial triggered pacing is well tolerated
and significantly reduces the prevalence of post-open heart surgery
atrial fibrillation.
Biatriales Pacing zur Prävention von Vorhofflimmern nach offenen Herzoperationen
Vorhofflimmern
ist die häufigste anhaltende Rhythmusstörung nach Herzoperationen und
tritt bei 10-40% aller Patienten auf. Obwohl eine perioperative
Verabreichung von b-Blockern oder Amiodaron die Inzidenz reduziert,
bleibt postoperatives Vorhofflimmern ein wichtiger Grund für die
Verlängerung der ICU bzw. der Hospitalisierungsdauer und ist auch ein
Risikofaktor für das Entstehen von postoperativen Schlaganfällen. Ein
Ungleichgewicht des autonomen Nervensystems, eine überschießende
Katecholaminproduktion sowie eine begleitende Perikarditis werden als
mögliche Ursachen für postoperatives Vorhofflimmern diskutiert.
Risikofaktoren sind eine Vorgeschichte von Vorhofflimmern,
Klappenerkrankungen bzw. höheres Alter. Vorhofflimmern nach
Herzoperationen tritt am häufigsten in den ersten drei postoperativen
Tagen auf.
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Tags: intensiv-news kardiologie chirurgie herzoperation vorhofflimmern rhythmusstörung
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