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Resting energy expenditure should be measured in patients with cirrhosis, not predicted


Resting energy expenditure should be measured in patients with cirrhosis, not predicted

Angela M. Madden and Marsha Y. Morgen                                                                                                               Hepatology 1999;30:655-664

Measurements of resting energy expenditure (REE) can be used to determine energy requirements. Prediction formulae can be used to estimate REE but have not been validated in cirrhotic patients.
REE was measured, by indirect calorimetry, in 100 cirrhotic patients and 41 comparable healthy volunteers, and the results compared with estimates predicted using the Harris-Benedict, Schofield, Mifflin, Cunningham, and Owen formulae, and the disease-specific Müller formula. The mean (± 1 SD) measured REE in the healthy volunteers (1,590 ± 306 kcal/24 h) was significantly greater than the mean Harris-Benedict, Mifflin, Cunningham, and Owen predictions but comparable with the mean Schofield prediction; individual predicted values varied widely from measured values (95% limits of agreement, -460 to +424 kcal). The mean measured REE in the cirrhotic patiens was significantly greater than in the healthy volunteers (23.2 ± 3.8 cf 21.9 ± 2.9 kcal/kg/24 h; P < .05). The mean measured REE in the cirrohotic patients (1,660 ± 337 kcal/24 h) was significantly different from mean predicted values (Harris-Benedict, 1,532 ± 252 kcal/24 h, P < .0001; Schofield, 1,575 ± 254 kcal/24 h, P < .0005; Mifflin, 1,460 ± 254 kcal/24 h, P < .0001; Cunningham, 1,713 ± 252 kcal/24 h, P < .05; Owen, 1,521 ± 281 kcal/24 h, P < .0001; Müller, 1,783 ± 204 kcal/24 h, P < .0001); individual predicted values varied widely from measured values (95% limits of agreement, -632 to +573 kcal). Simple regression analysis showed that fat-free mass (FFM) was the strongest predictor of measured REE in the cirrhotic patients, accounting for 52% of the variation observed. However, a population-specific prediction equation, derived using stepwise regression analysis, which incorporated FFM, age, and Pugh’s score, accounted for only 61% of the observed variation in measured REE. REE should, therefore, be measured in cirrhotic patients, not predicted.


Energiestoffwechsel bei Patienten mit Leberzirrhose

Die Zeichen der Malnutrition können in ca. 60 % der Patienten mit Leberzirrhose gefunden werden und beeinflussen, als unabhängiger Risikofaktor, den Verlauf des Krankheitsbildes negativ. Als Ursache der Malnutrition wird neben mangelnder Substratzufuhr, bedingt durch Anorexie und Übelkeit, schon seit längerer Zeit ein erhöhter Energieumsatz diskutiert. Messungen des Energieumsatzes in der Vergangenheit haben zu unterschiedlichen Aussagen geführt: Gegenüber einem Vergleichskollektiv wurde kein unterschiedlicher Ruheenergieumsatz gefunden, wenn die absoluten Werte (Energieumsatz pro Zeiteinheit; z.B. Kilokalorien pro Tag) verglichen wurden. Wurde als Bezugsgröße das Körpergewicht oder die fettfreie Körpermasse (lean body mass) herangezogen, fand sich hingegen ein erhöhter Energieumsatz. Die sich daraus ergebene wissenschaftliche Diskussion mündete schließlich in dem bislang nicht restlos geklärten Problem, welche Bezugsgröße herangezogen werden soll, wenn Energieumsatzraten von Patientengruppen mit unterschiedlichem Körpergewicht und Körperzusammensetzung miteinander verglichen werden sollen.

In einem im Jahre 1990 erschienenen Editorial zu diesem Problem wurde vorgeschlagen, die cytoplasmatische bzw. Körperzellmasse, welche als metabolisch aktives Kompartement angesehen wird und mit Hilfe von Isotopentechniken bestimmt werden kann, als Bezugsgröße heranzuziehen. Da dieses Vorgehen auf Grund des großen methodischen Aufwandes für den klinischen Alltag nicht geeignet ist, wird seit längerer Zeit versucht, den Energieumsatz mit Hilfe antropometrischer Daten abzuschätzen. Es konnte in den meisten Studien allerdings nur eine schlechte Korrelation zwischen gemessenem und derartig errechnetem Energieumsatz gefunden werden.

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Tags: intensiv-news hepatologie leberzirrhose energiestoffwechsel 

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