INTENSIV-News
Low seroprevalence of Helicobacter pylori infection in patients
with stress ulcer bleeding - a prospective evaluation of patients on a
cardiosurgical intensive care unit.
Schilling D, Haisch G, Sloot N, et al. Intensive Care Med 2000; 26:1832-6
Department
of Internal Medicine C, Klinikum der Stadt Ludwigshafen, Academic
Medical Hospital of the Johannes-Gutenberg-University of Mainz, Rhine,
Germany.
OBJECTIVE: The pathogenesis of stress ulceration in
seriously ill patients is uncertain and the pathogenic role of
Helicobacter pylori infection is unknown. We therefore assessed the
seroprevalence of patients of a cardiosurgical intensive care unit (ICU)
with clinically important stress ulcer bleeding. We compared this
prevalence with a control group matched for this kind of surgical
intervention, missing history of peptic ulcer disease, age and gender.
DESIGN: Prospective survey.
SETTING:
Cardiosurgical ICU in a university teaching hospital. Patients and
participants: Two thousand five hundred seventy cardiosurgical patients
with intravenous ranitidine stress ulcer prophylaxis were screened for
clinically important stress ulcer bleeding. Helicobacter pylori
seropositivity was measured in all patients with a clinically important
bleeding and in a control group of 245 consecutive cardiosurgical
patients, matched for the kind of cardiosurgical intervention, age and
gender.
RESULTS: In 56 of 2,570 (2.1%) patients signs of clinically
important bleeding were seen. Endoscopical examination revealed stress
ulcer bleeding in 42 cases. The incidence of stress ulcer bleeding was
1.6%. The seropositivity of the group with ulcer bleeding was 45.2 %
whereas 62.4 % of the patients in the control group were Helicobacter
pylori positive (p=0.08).
CONCLUSIONS: Our results suggest that the
Helicobacter pylori infection does not play a pathogenic role in stress
ulcer bleeding. Prophylactic cure of Helicobacter pylori can not be
recommended in this setting.
Bekanntlich hat im letzten Jahrzehnt die Welt des peptischen Ulkus in
der Medizin durch die enormen Forschungsanstrengungen über die Rolle der
Helicobacter pylori Infektion eine entscheidende Wendung erfahren. Aber
nicht nur gastrointestinale Läsionen und deren Komplikationen sind
einer neuen Betrachtungsweise unterzogen worden, es wurde auch der
Konnex zu anderen Erkrankung wie zu der koronaren Herzkrankheit oder zu
Allergien untersucht. Vor diesem Hintergrund ist es nur zu verständlich,
dass man sich auch der Pathogenese gastrointestinaler stressbedingter
Läsionen und deren Blutungskomplikationen in Hinblick auf eine
Helicobacterinfektion widmete.
Im Wesentlichen waren es bisher zwei
Studien, die diese Frage untersucht hatten und konträre Ergebnisse
lieferten. Die ersten Studie war die retrospektive Analyse von Daten
einer prospektiv multizentrisch randomisierte Studie über die
Immunoprophylaxe von ICU erworbenen Infektionen. Es wurde sozusagen
diese Studie Huckepack von einer großen prospektiven Medikamentenstudie
getragen. In dieser 1996 von Ellison et al. publizierten Studie blieben
von 1500 aufgenommenen Patienten letztlich 874 Patienten zur Auswertung
über. Bei diesen Patienten wurden die Risikofaktoren einer oberen
gastrointestinalen (OGI) Blutung analysiert. Bei akutem Leberversagen,
Alkoholismus und bei längerer Verweildauer von nasogastralen Sonden war
das Risiko erhöht. Besonders hervorgehoben wurde, dass eine H. pylori
Infektion, definiert durch einen anti - H. pylori. IgA Spiegel grösser
als 1, in der Multivarianzanalyse ein erhöhtes Risiko für Blutungen aus
OGI Läsionen bei ICU Patienten darstellte.
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Tags: intensiv-news gastroenterologie helicobacter pylori ulkus gi-blutung
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