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Low seroprevalence of Helicobacter pylori infection in patients with stress ulcer bleeding

A prospective evaluation of patients on a cardiosurgical intensive care unit


Low seroprevalence of Helicobacter pylori infection in patients with stress ulcer bleeding - a prospective evaluation of patients on a cardiosurgical intensive care unit.

Schilling D, Haisch G, Sloot N, et al.                                                                                                                Intensive Care Med 2000; 26:1832-6

Department of Internal Medicine C, Klinikum der Stadt Ludwigshafen, Academic Medical Hospital of the Johannes-Gutenberg-University of Mainz, Rhine, Germany.

OBJECTIVE: The pathogenesis of stress ulceration in seriously ill patients is uncertain and the pathogenic role of Helicobacter pylori infection is unknown. We therefore assessed the seroprevalence of patients of a cardiosurgical intensive care unit (ICU) with clinically important stress ulcer bleeding. We compared this prevalence with a control group matched for this kind of surgical intervention, missing history of peptic ulcer disease, age and gender.
DESIGN: Prospective survey.
SETTING: Cardiosurgical ICU in a university teaching hospital. Patients and participants: Two thousand five hundred seventy cardiosurgical patients with intravenous ranitidine stress ulcer prophylaxis were screened for clinically important stress ulcer bleeding. Helicobacter pylori seropositivity was measured in all patients with a clinically important bleeding and in a control group of 245 consecutive cardiosurgical patients, matched for the kind of cardiosurgical intervention, age and gender.
RESULTS: In 56 of 2,570 (2.1%) patients signs of clinically important bleeding were seen. Endoscopical examination revealed stress ulcer bleeding in 42 cases. The incidence of stress ulcer bleeding was 1.6%. The seropositivity of the group with ulcer bleeding was 45.2 % whereas 62.4 % of the patients in the control group were Helicobacter pylori positive (p=0.08).
CONCLUSIONS: Our results suggest that the Helicobacter pylori infection does not play a pathogenic role in stress ulcer bleeding. Prophylactic cure of Helicobacter pylori can not be recommended in this setting.


Bekanntlich hat im letzten Jahrzehnt die Welt des peptischen Ulkus in der Medizin durch die enormen Forschungsanstrengungen über die Rolle der Helicobacter pylori Infektion eine entscheidende Wendung erfahren. Aber nicht nur gastrointestinale Läsionen und deren Komplikationen sind einer neuen Betrachtungsweise unterzogen worden, es wurde auch der Konnex zu anderen Erkrankung wie zu der koronaren Herzkrankheit oder zu Allergien untersucht. Vor diesem Hintergrund ist es nur zu verständlich, dass man sich auch der Pathogenese gastrointestinaler stressbedingter Läsionen und deren Blutungskomplikationen in Hinblick auf eine Helicobacterinfektion widmete.
Im Wesentlichen waren es bisher zwei Studien, die diese Frage untersucht hatten und konträre Ergebnisse lieferten. Die ersten Studie war die retrospektive Analyse von Daten einer prospektiv multizentrisch randomisierte Studie über die Immunoprophylaxe von ICU erworbenen Infektionen. Es wurde sozusagen diese Studie Huckepack von einer großen prospektiven Medikamentenstudie getragen. In dieser 1996 von Ellison et al. publizierten Studie blieben von 1500 aufgenommenen Patienten letztlich 874 Patienten zur Auswertung über. Bei diesen Patienten wurden die Risikofaktoren einer oberen gastrointestinalen (OGI) Blutung analysiert. Bei akutem Leberversagen, Alkoholismus und bei längerer Verweildauer von nasogastralen Sonden war das Risiko erhöht. Besonders hervorgehoben wurde, dass eine H. pylori Infektion, definiert durch einen anti - H. pylori. IgA Spiegel grösser als 1, in der Multivarianzanalyse ein erhöhtes Risiko für Blutungen aus OGI Läsionen bei ICU Patienten darstellte.

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Tags: intensiv-news gastroenterologie helicobacter pylori ulkus gi-blutung 

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