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Eine inadäquate antimikrobielle Therapie erhöht die Mortalität beim septischen Schock!


Initiation of inappropriate antimicrobial therapy results in a fivefold reduction of survival in human septic shock.

Kumar A, Ellis P, Arabi Y, et al.                                                                                                                                             Chest 2009; 136:1237-48

Section of Critical Care Medicine, Health Sciences Centre/St. Boniface Hospital, University of Manitoba, Winnipeg, MB, Canada.

OBJECTIVE: Our goal was to determine the impact of the initia­tion of inappropriate antimicrobial therapy on survival to hospital dis­charge of patients with septic shock.
METHODS: The appropriateness of initial antimicrobial therapy, the clinical infection site, and relevant pathogens were retrospectively determined for 5,715 patients with septic shock in three countries.
RESULTS: Therapy with appropriate antimicrobial agents was initiated in 80.1% of cases. Overall, the survival rate was 43.7%. There were marked differences in the distribution of comorbidities, clinical infections, and pathogens in patients who received appropriate and inappropriate initial antimicrobial therapy (p < 0.0001 for each). The survival rates after appropriate and inappropriate initial therapy were 52.0% and 10.3%, respectively (odds ratio [OR], 9.45; 95% CI, 7.74 to 11.54; p < 0.0001). Similar differences in survival were seen in all major epidemiologic, clinical, and organism subgroups. The decrease in survival with inappropriate initial therapy ranged from 2.3-fold for pneumococcal infection to 17.6-fold with primary bacteremia. After adjustment for acute physiology and chronic health evaluation II score, comorbidities, hospital site, and other potential risk factors, the inappropriateness of initial antimicrobial therapy remained most highly associated with risk of death (OR, 8.99; 95% CI, 6.60 to 12.23).
CONCLUSIONS: Inappropriate initial antimicrobial therapy for septic shock occurs in about 20% of patients and is associated with afivefold reduction in survival. Efforts to increase the frequency of the appropriateness of initial antimicrobial therapy must be central to efforts to reduce the mortality of patients with septic shock.


Spätestens seit dem Meilensteinartikel von A. Kumar et al. (Crit Care Med 2006; 34:1589) wissen wir sehr genau, dass der Zeitpunkt der Gabe einer effektiven antimikrobiellen Therapie bei Patienten mit septischem Schock für das Überleben von entscheidender Bedeutung ist: Jede Verzögerung einer adäquaten Antibiotikagabe um eine Stunde, gerechnet vom Beginn einer sepsisassoziierten arteriellen Hypotonie (mittlerer arterieller Blutdruck < 65 mmHg, systolischer Blutdruck < 90 mmHg oder ein Abfall des systolischen arteriellen Blutdrucks um mehr als 40 mmHg vom Ausgangswert; persistierende Hypotonie trotz Flüssigkeitsgabe > 2 Liter saliner oder äquivalenter Infusionslösung), erhöhte die intrahospitale Sterblichkeit um relativ 11,9% (Odds Ratio 1,119 [95% Konfidenzintervall 1,103 – 1,136]). In einer multivariaten Analyse hatte die Zeitdauer bis zur Gabe einer effektiven antimikrobiellen Therapie die stärkste prognostische Bedeutung.

Mittlerweile finden sich in der Literatur eine Reihe von Studien, die einen Zusammenhang zwischen einer inadäquaten initialen antibiotischen Therapie bei septischen/infektiologischen Patienten und einer erhöhten  Sterblichkeit nachweisen (Garnacho-Montero J; Crit Care Med 2003; 31: 2742, Kollef MH; Chest 1999; 115:462; Ibrahim EH; Chest 2000; 118:146, Fraser A; Am J Med 2006; 119:970). Wird eine initial inadäquate antimikrobielle Therapie im Verlauf der Therapie auf eine adäquate Antibiotikagabe umgestellt, kann zwar die Prognose verbessert werden, aber nicht im gleichen Umfang wie eine bereits initial adäquate und zeitgerecht verabreichte Therapie (Davey PG; Clin Microbiol Infect 2008; 14 [Suppl 3]:15). Die Inzidenz von Infektionserkrankungen auf der Intensivstation nimmt überdies zu (Vincent JL; JAMA 2009; 302:2323-2329).

Die aktuelle Studie von A. Kumar und Mitarbeitern untersucht nun erstmalig die Bedeutung einer adäquaten antimikrobiellen Therapie in einem retrospektiven, multizentrischen Ansatz bei 5715 Intensivpatienten mit septischem Schock (Kumar A; Chest 2009; 136;1237).

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Tags: intensiv-news sepsis antimikrobiell therapie mortalität 

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