Themen der aktuellen Ausgaben

 

Was ist das optimale Vorgehen bei einer Subarachnoidalblutung im Alter?


International subarachnoid aneurysm trial of neurosurgical clipping versus endovascular coiling: Subgroup analysis of 278 elderly patients.

Ryttlefors M, Enblad P, Kerr RS, et al.                                                                                                                                   Stroke 2008; 39:2720-6

Department of Neuroscience, Section for Neurosurgery, Uppsala University Hospital, Uppsala, Sweden.

BACKGROUND AND PURPOSE: It is often thought that elderly patients in particular would benefit from endovascular aneurysm treatment. The aim of this analysis was therefore to compare the efficacy and safety of endovascular coiling (EVT) with neurosurgical clipping (NST) in the subgroup of elderly SAH-patients in the International Subarachnoid Aneurysm Trial (ISAT).
METHODS: In the ISAT-cohort 278 SAH patients, 65 years or older, were enrolled. The patients were randomly allocated EVT (n=138) or NST (n=140). The primary outcome was the proportion of patients with a modified Rankin scale score of 0 to 2 (independent survival) at 1 year after the SAH. The rates of procedural complications and adverse events were also recorded.
RESULTS: 83 of 138 (60.1%) patients allocated EVT were independent compared to 78 of 140 (56.1%) allocated NST (N.S.). 36 of 50 (72.0%) patients with internal carotid and posterior communicating artery aneurysms allocated EVT were independent compared to 26 of 50 (52.0%) allocated NST (P<0.05). 10 of 22 (45.5%) patients with middle cerebral artery aneurysms allocated EVT were independent compared to 13 of 15 (86.7%) allocated NST (P<0.05). The epilepsy frequency was 0.7% in the EVT-group compared to 12.9% in the NST-group (P<0.001).
CONCLUSIONS: In good grade elderly SAH-patients with small anterior circulation aneurysms, EVT should probably be the favored treatment for ruptured internal carotid and posterior communicating artery an­eurysms, whereas elderly patients with ruptured mid­dle cerebral artery aneurysms appear to benefit from NST. EVT resulted in a lower epilepsy frequency than NST.


Die Entscheidung, Patienten mit aneurysmatischer spontaner Subarachnoidalblutung (SAB) entweder endovaskulär oder offen neurochirurgisch zu versorgen, hängt auch heute noch weitgehend von lokalen Möglichkeiten und infrastrukturellen Umständen ab, wenngleich bereits 2002 Molyneux et al. zeigen konnten, dass bei Patienten mit aneurysmatischer SAB und potentiell coilbarem sowie auch clippbarem Aneurysma eine endovaskuläre Versorgung (Coiling) vorzuziehen ist (Lancet 2002; Lancet 2005).

Ryttlefors und Mitarbeiter untersuchten nun in dieser ISAT-Kohorte 278 Patienten, die zum Zeitpunkt der aneurysmatischen SAB 65 Jahre oder älter waren („elderly patients“). Die  Gruppen umfassten 138 endovaskulär therapierte Patienten und 140 neurochirurgisch behandelte (geclippte) Patienten. Es werden nun die Daten des funktionellen Outcomes ein Jahr nach der spontanen SAB präsentiert. 60,1% der endovaskulär therapierten Patienten (Coilinggruppe) waren ein Jahr nach der spontanen SAB weitgehend symptomfrei („independent“), demgegenüber waren 56,1% der neurochirurgisch behandelten Patienten ein Jahr nach der spontanen SAB symptomfrei.

Melden Sie sich an um weiter zu lesen ...

Tags: intensiv-news neurologie subarachnoidalblutung therapie 

© Medicom VerlagsgmbH

 
Medicom

Wir wollen Fachärzte und Pfleger topaktuell und wissenschaftlich fundiert über Studien, fachspezifische Entwicklungen und deren praktische Umsetzung informieren, um sie in ihrer Arbeit und Fortbildung zu unterstützen.

Wählen Sie dazu bitte Ihr Land aus.

  • ÖsterreichÖsterreich
  • ÖsterreichDeutschland
  • ÖsterreichSchweiz
  • ÖsterreichAndere