INTENSIV-News
International subarachnoid aneurysm trial of neurosurgical
clipping versus endovascular coiling: Subgroup analysis of 278 elderly
patients.
Ryttlefors M, Enblad P, Kerr RS, et
al. Stroke 2008;
39:2720-6
Department of Neuroscience, Section for Neurosurgery, Uppsala University Hospital, Uppsala, Sweden.
BACKGROUND AND PURPOSE: It is often thought that elderly patients in
particular would benefit from endovascular aneurysm treatment. The aim
of this analysis was therefore to compare the efficacy and safety of
endovascular coiling (EVT) with neurosurgical clipping (NST) in the
subgroup of elderly SAH-patients in the International Subarachnoid
Aneurysm Trial (ISAT).
METHODS: In the ISAT-cohort 278 SAH patients,
65 years or older, were enrolled. The patients were randomly allocated
EVT (n=138) or NST (n=140). The primary outcome was the proportion of
patients with a modified Rankin scale score of 0 to 2 (independent
survival) at 1 year after the SAH. The rates of procedural complications
and adverse events were also recorded.
RESULTS: 83 of 138 (60.1%)
patients allocated EVT were independent compared to 78 of 140 (56.1%)
allocated NST (N.S.). 36 of 50 (72.0%) patients with internal carotid
and posterior communicating artery aneurysms allocated EVT were
independent compared to 26 of 50 (52.0%) allocated NST (P<0.05). 10
of 22 (45.5%) patients with middle cerebral artery aneurysms allocated
EVT were independent compared to 13 of 15 (86.7%) allocated NST
(P<0.05). The epilepsy frequency was 0.7% in the EVT-group compared
to 12.9% in the NST-group (P<0.001).
CONCLUSIONS: In good grade
elderly SAH-patients with small anterior circulation aneurysms, EVT
should probably be the favored treatment for ruptured internal carotid
and posterior communicating artery aneurysms, whereas elderly patients
with ruptured middle cerebral artery aneurysms appear to benefit from
NST. EVT resulted in a lower epilepsy frequency than NST.
Die Entscheidung, Patienten mit aneurysmatischer spontaner
Subarachnoidalblutung (SAB) entweder endovaskulär oder offen
neurochirurgisch zu versorgen, hängt auch heute noch weitgehend von
lokalen Möglichkeiten und infrastrukturellen Umständen ab, wenngleich
bereits 2002 Molyneux et al. zeigen konnten, dass bei Patienten mit
aneurysmatischer SAB und potentiell coilbarem sowie auch clippbarem
Aneurysma eine endovaskuläre Versorgung (Coiling) vorzuziehen ist
(Lancet 2002; Lancet 2005).
Ryttlefors und Mitarbeiter untersuchten nun in dieser ISAT-Kohorte 278
Patienten, die zum Zeitpunkt der aneurysmatischen SAB 65 Jahre oder
älter waren („elderly patients“). Die Gruppen umfassten 138
endovaskulär therapierte Patienten und 140 neurochirurgisch behandelte
(geclippte) Patienten. Es werden nun die Daten des funktionellen
Outcomes ein Jahr nach der spontanen SAB präsentiert. 60,1% der
endovaskulär therapierten Patienten (Coilinggruppe) waren ein Jahr nach
der spontanen SAB weitgehend symptomfrei („independent“), demgegenüber
waren 56,1% der neurochirurgisch behandelten Patienten ein Jahr nach der
spontanen SAB symptomfrei.
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Tags: intensiv-news neurologie subarachnoidalblutung therapie

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